المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

دعا و زیارت روز چهارشنبه
    
تعداد بازدید: 1102
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1400/2/27

روز چهارشنبه اختصاص دارد به زیارت امام موسی کاظم(ع)امام رضا(ع)امام جواد(ع)وامام هادی(ع)


زیارت روز چهار شنبه
این روز متبرک است به زیارت چهار امام معصوم:امام موسی کاظم(ع)-امام رضا(ع)-امام جواد(ع)-امام هادی(ع).
۱- امام موسی بن جعفر(ع): که بسبب کنترل خشم در حوادث تلخ و ناهنجارهای اجتماعی به کاظم (فرو برنده غیض) ملقب شد ،به روایتی ۳۵ سال از عمر شریف خود را بدلیل شدت خفقان حاکم در زندان حکومت وقت سپری نمود . حبس طولانی امام باعث ضعف ارتباط با جمع مردم و تضعیف بنیه فرهنگی و معنوی شیعیان شده ،تا جایی که مردان مومن رشد یافته در شان ازدواج با دختران ایشان ،حتی در بین خویشاوندان بوجود نیامده و ۲۱ نفر از دختران حضرت تا آخر عمر شریف ،مجرد زندگی نمودند.

۲- امام علی بن موسی (ع): حضرت بدلیل تحمل حواث ناگوار و رنج و مشقت های زمان از جمله فشارهای حکومت ،مانند هجرت، به رضا (راضی به تحمل سختی در مسیر الی الله) مشهور شدند.
ایشان با درایت از فرصت تحمیلی بنام ولایت عهدی ،در مجالس علمی سیاسی حضور یافته و فرهنگی غنی اسلام به مرجعیت اهل بیت پیامبر را به جامعه جهانی روز معرفی نمودند که تا امروز یکی از منابع علوم دینی بوده و در ایجاد ساختار فرهنگ شیعه نقش اساسی ایفاد می نماید.

۳-امام محمد بن علی(ع):ایشان علی رغم ایجاد جو مخالفت اجتماع روز که توسط تبلیغات دشمن با پشتوانه قدرت همراه با خفقان ایجاد شده بود ،آنچنان به مراجعین از طبقات مخلتف با سعه صدر خاص امامت سخاوتمندانه برخورد نمودند که به جواد به معنی بخشنده شهرت یافتند.

۴- امام علی بن محمد(ع) : ایشان توسط حکومت وقت، نهایت فشارهای سیاسی ،اقتصادی،فرهنگی وارده به خاندان امامت را متحمل گردیده و دست آخر به منطقه ای دور و محروم بنام سامرا تبعید شدند.
علی رغم این همه محدودیت، حضرت امر رسالت در تیلیغ و هدایت مردم ،آنهم سرسخت ترین مخالفین را با موفقیت به انجام رسانده بهمین دلیل به هادی(هدایت کننده)لقب یافتند.

دعای روز چهار شنبه
بموازات زیارت وارده ،در دعای این روز چهار چیز از خداوند درخواست شده که با صفات امامان زیارت شده مطابقت دارد ،یعنی برای اجابت این دعا بایستی به حضرات متوسل شویم:
۱-توان اطاعت-در راه اطاعت از فرامین الهی به موانعی بر می خوریم که اگر از حمایت پرورگار برخوردار نباشیم متوقف خواهیم شد.

۲-نشاط در عبادت-بعلت مواجه بودن با مشکلات و فعالیت های خسته کننده روزمره ،میل به عبادت و راز و نیاز از دست رفته و احتمال قطع ارتباط با خالق وجود دارد ،بنابراین نیاز به نیروی یاری کننده ای داریم.

۳-شوق به پاداش-انسان برای تلاش و تحمل سختی راه ، نیاز به درک و مشاهده نتیجه ای رضایت بخش دارد و چه انگیزه ای بهتر از پاداش خداوند.

۴-پرهیزگاری در اعمال-عوامل منحرف و آلوده کننده بر سر راه زیاد است و اگر هدایت پروردگار که به صورت سیره اهل بیت به ما ارائه شده را به کار نبندیم به علت فساد و آلودگی از جایگاه انسانی ساقط خواهیم شد و به مقصد نخواهیم رسید.

موفق باشید.پورهادی

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.