المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

دعای۳۴-دعا برای رسوایی در گناه
    
بازدید: 850
    

بنام خدا

 دعای۳۴-دعا برای رسوایی در گناه 

بارخدایا تو را سپاس بر پوشاندنت پس از دانائیت و عافیت بخشیدنت پس از آگاهیت....و کار بسیار بدی بجا آورده و تو او را رسوا ننموده ای....بسا نهی تو را که بجا آوردیم...و گناهی که مرتکب شدیم....و بر هویدا کردن آن توانا بودی.


شرح :


در بینش اسلامی اعتقاد بر این است که انسان پس از یک دوره زندگی در شرایط ایده آل بنام بهشت به علت ارتکاب به گناه ، برای ادامه ی زندگی به زمین فرستاده شد که در علت اعمال این نوع تنبیه از جانب خدا و کیفیت آن بهشت جای بحث است ، ولیکن در این دعا امام سجاد  نحوه ی برخورد با این صحنه که نتیجه ی گناه باشد ، دستور العمل خاصی را بیان می فرمایند .


گناه به حالتی گفته می شود که شخص با وجود آگاهی و مورد نهی واقع شدن مرتکب آن عمل گردد.از آنجا که در مسیر انسان حامل استعداد های خاص برای رسیدن به عالی ترین مرتبه ی درجات کمال ، تهدیدات بسیاری نهفته است که نیاز به تربیت همراه با مراقبت شدید دارد ، خداوند تمهیداتی را برای او فراهم نموده است که اولین آن مهلت دادن است.

در این مهلت انسان از دو طریق کلی متوجه اشتباه شده ، فرصت جبران پیدا می کند :


الف) آزمون و خطا در این روش ، انسان به علت عدم حصول موفقیت ، به تحقیق پرداخته و با ریشه یابی عوامل آن به اشتباه خود واقف گشته ، تصمیم به اصلاح می گیرد.


ب) آگاه شدن از طریق دیگران تحت عنوان تذکر-امر به معروف و نهی از منکر- موفق به درک اشتباه خود می شود.


با توجه به اینکه هر گناه عواقبی در دنیا و عقوبتی در آخرت دارد ، از نظر امام سجاد (ع) این مدت مهلت داده شده ، رحمتی عظیم از جانب پروردگار محسوب می شود که مومن باید شاکر آن بوده و با تضرع به درگاه خداوند ، توفیق جبران گذشته را درخواست نماید.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.