المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره قصص-آیه ۸۳ )
    
بازدید: 872
    

بنام خداوند بخشنده مهربان


ما این دار (بهشت ابدی) آخرت را برای آنان که در زمین اراده علو و فساد و سرکشی ندارند مخصوص می گردانیم و حسن عاقبت خاص پرهیزکاران است.

قرآن کریم (سوره قصص-آیه ۸۳ )


شرح :


مقوله ی بهشت موضوع بحثی مفصل در همه ادیان بوده که درباره کیفیت وجودی آن و نحوه ی رسیدن به آن مرحله ، هنوز تحقیقاتی در حال انجام است و   نظریه های مختلفی در این رابطه ارائه شده است.
آنچه مورد اتفاق همگان قرار گرفته این است که بهشت ، نتیجه ی خلقت در عالی ترین مرتبه ی کیفیت بوده که مطلوب همه ی نفوس پاک است.آیه شریفه     یکی از راههای رسیدن به این مرحله ی عالیه را بیان می فرماید .


منظور از اراده علو داشتن ، مدعی عالی بودن همان ادعای برتر بودن است که بیانگر وجود صفت ناپسند تکبر می باشد.قرآن کریم ، نکاتی چند را برای تشویق انسانها به ترک تکبر ، متذکر شده است :


الف) اراده علو را  مساوی ایجاد فساد می داند زیرا برای همه مسلم است که شخص متکبر استعداد سایر انسانها ، که باعت رشد و تعالی ایشان همراه با خدمت رسانی به اجتماع می شود را نادیده گرفته ، شوق به تلاش و پیشرفت را از بین می برد.همچنین انسان متکبر ، با جلوگیری از رشد دیگران ، سعی در حفظ جایگاه برتر برای خود دارد.

ب) مخصوص گرداندن بهشت برای ترک کنندگان تکبر، در واقع  خداوند ترک تکبر را شرط ورود به بهشت قرار می دهد.


ج) نیز آیه ی شریفه به فکر انسان وسعت داده و رعایت تقوا و پرهیزکاری در تمامی ابعاد زندگی را متذکر می شود و عاقبت بخیری را مخصوص متقین می داند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.