المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

مراتب عبادت
    
بازدید: 879
    

بنام خدا


مراتب عبادت


عبادت اعلان بندگی و کسب جایگاه ، به درگاه خداوند است که دارای آداب و مراتبیست. عبادت یک شکل ظاهری دارد و یک شکل باطنی ، ظاهر که در کتاب مفاتیح الجنان و سایر کتب ادعیه معتبر از قول معصوم(ع) بیان شده واما باطن عبادت که همان خلوص نیت و هدف بنده از به جا آوردن آن اعمال و نهایتا به  کار گرفتن نتایج آن در جهت رضای خداست است.


عبادت عمومی که در حداقل میزان یعنی همان نماز پنجگانه و روزه ماه مبارک است و بر همگان واجب شده ، اما عبادات مستحبی مراتب و کیفیاتی دارد که
در انتخاب نوع و میزان آنها نکاتی باید مد نظر قرار گیرد، از جمله درک بنده از خدا و جایگاه خودش بر اساس کیفیت وجودی.


به کار بستن عبادات خاص چه به صورت قرائت قرآن و نمازهای و روزه های مستحبی وانواع ذکرها بایستی با مشورت بزرگان دینی صورت پذیرفته
که از تاثیر این اعمال (اسرار عبادات) بر زندگی و شخصیت انسان آگاهی دارند. زیرا استعداد افراد برای درک و تحمل سنگینی اعمال همچنین نیاز آنها به   نتایج حاصله متفاوت است.


به عنوان مثال:
۱- اختصاص یک سوم وقت از هر شب در طول سال به احیا و روزه مستحب که سه روز امساک از غذا با یک افطار باشد، خاص پیامبر(ص) بوده که حتی شامل سایر معصومین نیز نمی شده است.


۲- ختم قرآن در یک شب و تحمل محرومیت از نعمت ها و اکتفا به غذای نان و نمک خاص امیرالمومنین بوده است و بر سایر ائمه وارد نشده.


۳- سایر عبادتهای مستحبی برای علما و افراد از مومنین نیز دارای مراتبی است که از طریق اهل طریقت و در مراحل عالی تر به الهام تعیین می گردد.

موفق باشید  پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.