المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

تبیین مفهموم عدالت
    
بازدید: 889
    

بنام خدا


تبیین مفهموم عدالت


 عدالت  موضوعی است که آرمان بشریت بوده و تلاش در جهت رسیدن به آن باعث طی مدارج کمال برای شخص و رشد و امنیت در تمام ابعاد اجتماعی   زندگی بشری خواهد بود ولی متاسفانه دستاویزی برای تبلیغ فرصت طلبان در رسیدن به قدرت قرار گرفته است.

ابتدا باید این کلمه را صحیح معنا کرد سپس به دنبال یافتن مصادیق آن باشیم.عدالت به معنای تساوی نیست ، چرا که کلمه تساوی را برای مقادیر برابر به کار    می برند.مانند مقایسه یک لیتر آب با یک لیتر شیر...یا یک کیلو گندم با یک کیلو برنج ، آنگاه می گویند مقدار هر دو مساویست.کلمه عدالت برای ادای حق و حقوق به کار گرفته می شود.
حقوق جمع حق است یعنی حق شخص در تمام ابعاد وجودی او با لحاظ نمودن استعداد ، توان ، تلاش  بر اساس حقیقت و بدون خطا.

با این توصیفات برای عدالت، درمی یابیم که عدالت فقط به دست خداوند قابل اجراست.چرا که خداوند خالق انسان بوده و به تمام نیازهای نهفته او و عوامل تامین کننده آنها آگاه،   بلکه در صورت وجود نداشتن این عوامل (با توجه به محدودیت های عالم امکان) ، قادر به خلق کردن و برطرف کردن کمبود می باشد.

بنابراین نتیجه می گیریم که تلاش دست اندرکاران حکومت در هر کشوری حتی فداکارترین آنها،صرفا سعی در ایجاد حد متوسط رفاه برای اقشار مختلف و همآهنگی بین آنها خواهد بود.
در اینجاست که به اهمیت اعتقاد به قیامت و قرار گرفتن امام معصوم مرتبط با عالم غیب جهت مشاهده حقیقت امر، در مسند قضاوت مشخص می شود.
در واقع بدون وقوع قیامت که آشکار کننده حقایق و اعمال شدن قدرت مطلق و بلامنازعه خداوند در اجرای حق است، خلقت به کمال مطلوب خود نرسیده
و عدالت مبنی بر حکمت خداوند آشکار نمی شود.

موفق باشید  پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.