المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره حج-آیه ۷۸)
    
بازدید: 939
    

بنام خداوند بخشنده مهربان


و برای خدا ، حق جهاد در راه او را بجای آورید. او شما را به دین خود سرافراز کرده و در مقام تکلیف بر شما مشقت و رنج 
ننهاده. (و این آیین اسلام) مانند آئین پدر شما ابراهیم خلیل است که او(خدا ) پیش از این، شما امت را (در صحف او) و در قرآن مسلمان نامیده تا این رسول بر شما و شما برای سایر خلق گواه (خداپرستی) باشید. پس نماز بپا‌دارید وزکات بدهید و به خدا متوسل شوید .او مولای شماست و نیکو مولا و نیکو یاری دهنده ایست.

قرآن کریم ( سوره حج-آیه ۷۸)


شرح :
خداوند در این آیه شریفه شمه ای از تکالیف مومنین و اهداف آنها را بدین شرح بیان می فرماید :
۱- جهاد به معنی اقدام به تلاش جدی ، تا سر حد فداکاری در راه انجام وظایف محوله از جانب پرورگار است که ممکن است به صورت تدریجی و وقف عمر   در راه خدا و یا دفعی ، مانند کشته شدن در مبارزه با دشمن واقع گردد.


۲- سرافراز شدن در نتیجه ی پذیرفتن دین است، زیرا دین متشکل از مجموعه دستورالعمل های خداوند برای چگونه زیستن بشر ، به منظور رشد استعدادهای او یعنی همان فضائل انسانی است که در مجموعه ای بنام کتاب آسمانی با نامهای متفاوت ، توسط پیامبران مختلف ارائه شده است.


۳- آسان نمودن تکلیف ، یعنی وظایف تعیین شده برای انسان  از جانب خداوند ، تا فرد بتواند مسیر کمال را  با شوق و نشاط ، طی نماید.


۴- این تکلیف برای همه ی انسانها و در همه ی دوران خلقت بوده است.


۵- در هر دوره از خلقت ، پیامبری بر امت آن زمان برانگیخته شده که همه آنها یک موضوع مشترک داشته اند و آن مسلمان ، به معنی تسلیم امر پروردگار بودن است.


۶- دستگاه خلقت ، جهت جلوگیری از غفلت و ایجاد حرکت به سمت کمال  در مراتب تعیین شده  توسط خدا ، تحت نظارت می باشد و مراتب نظارت بدین شرح است : خدا بر رسول- رسول(پیشوایان) بر مومنین - مومنین براساس مراتب ایمان بر یکدیگر ، که بیانگر لزوم وجود تشکیلات در جامعه ی انسانی می باشد.


۷--نماز به عنوان نماد عبادت و زکات به عنوان نماد انفاق در راه خدا ، برای توجه و توسل به پروردگار از ابتدای سن تکلیف تا آخر عمر، وظیفه ی مومنین قرار داده شد.


در آخر ، خداوند خود را سرپرست مومنین معرفی نموده که صحت این ادعا ، به گواه نعمت های بیشمار و نظم حاکم در خلقت ، از قرائن موجود در سایر آیات استنباط و اثبات می گردد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.