المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فرازی از زیارت جامعه کبیره-۱۵
    
بازدید: 1247
    

بنام خدا


فرازی از زیارت جامعه کبیره-۱۵


وَ أَهْلِ الذِّكْرِ وَ أُولِي الأَْمْرِ وَ بَقِيَّهِ اللَّهِ وَ خِيَرَتِهِ وَ حِزْبِهِ وَ عَيْبَهِ عِلْمِهِ
و اهل ذكر و صاحبان فرمان و باقيمانده خدا و برگزيدگان او، و گروه و صندوق دانش حق.


شرح :


اهل الذکر : بطور دائم و مستمر آگاه بودن
همچنانکه ، نسیان به معنی فراموشی و غفلت بمعنی بی خبریست ، خبیر بمعنی آگاهی و ذکر بمعنی یاد آوری یا ایجاد کننده آگاهی بطور مستمر است که مفهومی مقابل آندو کلمه می باشد.
انسان عادی بطور معمول ، وقتی به امری اشتغال دارد از سایر امور فارغ میباشد ولیکن ، کیفیت حضور امام معصوم در ارتباط با خداوند بصورت احاطه برحقیقت امور بوده و هیچ امری او را از سایر امور باز نمی دارد.


و اولی الامر : صاحبان فرمان
جامعه بشری دارای مراتب بوده و انجام کارهای گروهی ایجاب مینماید که شخصی در راس قرار گرفته ، به دیگران دستور دهد.
چون این تشکیلات و ارتباط بر اساس منافع شخصی یا گروهی استوار شده ، جایگاه افراد فرمان دهنده بدون احراز شایستگی بمعنای واقعی بوده و فرمان دهنده مرتکب ستم به زیر دستان میشود.
اما جایگاه رهبر در مکتب الهی ، بر اساس شایستگی اعطا شده از طرف خداوند بوده و در صدور فرمان جهت واگذاری امور به افراد ، هیچ ستمی واقع نمیگردد.
و بقیه الله : ادامه و باقیمانده خدا
در عالم ماده ، همه چیز فانی بوده و موجودات ، متناسب با میزان ترکیب و برخورداری از حقیقت وجودی یعنی نفحه الهی ، ماندگار خواهند شد.
امام تعین شده از جانب خدا ، بعلت اتصال تمام وجود ، برگرفته از انوار الهیه بوده بطوریکه پس از مرگ طبیعی نیز دارای قدرت تاثیر گذاری در عالم ماده و معنا داشته ، وجود و حضوری جاودانه دارد.
و خیرته : بهترین فرستاده شده از طرف خدا
خوبی و بدی در عالم ماده بصورت مقایسه ای و نسبی میباشد ، اما خوب معرفی شده توسط خداوند ، مطلق و بدور از هرگونه زیان میباشد.
و حزبه : جمع و گروه خدایی
انسان موجودی اجتماعی بوده ، برای بقا ، نیازمند حضور در جمعی موافق است که تامین کننده منافع عادلانه او باشد.
امام با آگاهی از دستورات خداوند برای هدایت بشریت ، دارای تشکیلاتی بر اساس نظام الهی میباشد
که تامین کننده منافع عادلانه افراد گروه در حد اعلا ست.
و عیبه علمه : صندوق علم خدا
امام دارای ارتباط دائم با مبدائ هستی بوده و برای حل هر مشکلی ، بدون معطلی ، روش علمی مربوطه را از منبع وحی دریافت میدارد.
این کیفیت بهرمندی از علم خدا در اداره امور عالم ، به صندوق علم خدا ، تعبیر شده است.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.