المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن مجید (سوره آل عمران-آیه ۹۷)
    
بازدید: 894
    

بنام خداوند بخشنده مهربان


در آن خانه آیات ربوبیت هویداست، مقام ابراهیم خلیل است. هر که در آنجا داخل شود ایمن باشد وبرای مردم  حج و زیارت آن خانه واجب است. بر هر کسی که توانایی رسیدن بدانجا یافت و هر که کافر شود ( تنها به خود زیان رسانیده ) البته خداوند از طاعت خلق بی نیاز است.

قرآن مجید (سوره آل عمران-آیه ۹۷)


شرح :


خداوند در این آیه شریفه ، اهمیت وجود کعبه همراه با اعمال حج در هدایت بندگان را مطرح می فرماید.


در این آیه شریفه ، چند پیام بصورت کلی مطرح شده است :


۱-کعبه را میقات ، به معنی محل ملاقات بندگان ، در راستای اجرای دستور خداوند معرفی نموده تا در آنجا وظایف بندگان را به عنوان رسالت ابلاغ وایشان
 را به سمت اهداف از قبل تعیین شده  هدایت نماید.


۲- انجام اعمال حج ، شامل مجموعه ای منظم از رفتارهای حساب شده است که هر کدام یادآور تحمل حادثه ای بزرگ یا فداکاری پیامبران و اولیای خداست      تا حاجی با مشاهده و انجام آنها ، آمادگی تحمل زحمات و به دوش کشیدن رسالت انسانی را پیدا کند.ذکر نام حضرت ابراهیم با صفت خلیل ،به معنای دوست صمیمی ، به عنوان نمونه ای در بزرگداشت خداوند از مقام بندگی اوست.


۳- با توجه به اینکه در طول تاریخ کعبه شاهد تهاجمات و خونریزی های مکرر در آن مکان مقدس و شکستن حرمت آن بوده ایم، نتیجه می گیریم که  امنیت مورد نظر خداوند برای مسلمانان  جهانی بوده و همراه با برکاتی شامل رونق اقتصادی و پیشرفت علمی، در نتیجه اتحاد حاصل از آشنایی با یکدیگر در اعمال  حج برای ایشان ایجاد می گردد.


در آخر آیه شریفه  خداوند با اعلان بی نیازی خود از این اعمال ، همه این آثار و برکات ،برای بندگان را نتیجه خدا پرستی ، دانسته و بر حفظ این سنت الهی
 تاکید می نماید.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.