المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

دعای ۴۸- دعا برای روز عید قربان و روز جمعه
    
بازدید: 865
    

بنام خدا

دعای ۴۸- دعا برای روز عید قربان و  روز جمعه


بار خدایا، این روز بابرکت خجسته ای است و مسلمانان دراین روز در اطراف زمین تو گرد هم آمده اند، مسلمانان
درخواست کننده (آمرزش ونیازهایشان ) و طلب کننده(نعمت) و امیدوار(پاداش) و ترسان(از عذاب) ،در اجتماعات حاضر می شوند و تو بینای به نیازهای ایشان هستی.پس به سبب بخشش و بزرگواریت و آسان بودن آنچه را که از تقاضایم بر عهده ی توست
از تو می خواهم  بر محمد و خاندان او درود فرستی.


شرح :


خداوند دین اسلام را مکمل سایر ادیان ، با محتوای عالی ، شامل دستورالعمل چگونه زیستن برای تمامی انسانها قرار داد.در این دستورالعمل که برنامه تربیت انسان، در راس همه امور قرار گرفته است ، در هرکدام از روزها و ماهها ضمن انجام امور روزمره ، برنامه هایی خاص به منظور تجدید قوای  جسمی و روحی(معنوی) و در راستای فطریات انسان ، لحاظ گردیده است.


روز جمعه از روزهای مقدس  ایام هفته است که برای ایجاد نشاط در اجتماع به برنامه های مختلف  فردی ،اجتماعی ،عبادی اختصاص یافته و مزین شده است.


حضرت زین العابدین(ع)  در دعای روز جمعه ، برنامه آینده زندگی را در چند قسمت ، بیان داشته و به عنوان حاجت ، معرفی می نمایند :


الف) آمرزش گناه که مقدمه همه اعمال است ، زیرا گناه از یک طرف مانع نزول رحمت و برکات شده و از طرف دیگر ، قوای جسمی و فکری(روحی و معنوی)را در انسان ، تا حد نابودی تضعیف نموده و مانع بهرمندی شخص از مواهب الهی در زندگی می شود.

ب) شناخت نعمت ها ، که عوامل زندگی ساز بوده و افراد بایستی نحوه صحیح بکار گیری آنها را در زندگی ، از بزرگان خویش ، بیاموزند.

 
ج) لحاظ نمودن پاداش برای تشویق افراد ، متناسب با مراتب سنی و مشاغل مختلف ، عامل مهمی در شکوفایی استعدادها و گسترش روحیه خدمات به اجتماع انسانی می باشد.

د) تنبیه ، یکی از عوامل مهم در کنترل و کم نمودن


خطا در رفتار عموم انسانها و حفظ دست آوردهای او از صدمات و آفات است ، که نحوه اعمال آن امری بسیار حساس بوده و بایستی توسط مراجع آگاه و معتبر ، صورت پذیرد زیرا اشتباه در تنبیه ، عواقب بسیار وخیمی داشته وجبران آن ، نزدیک به غیر ممکن است.

در فراز آخر دعا ، امام با یادآوری بخشش خداوند و درود به خاندان پیامبر ، تاکید می فرمایند ، که این امور خطیر ، فقط توسط خداوند و از طریق رهنمودهای اولیای الهی محقق خواهد شد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.