المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

نهج البلاغه-خطبه۱۹۸
    
بازدید: 1261
    

 

بنام خدا


قرآن معدن ایمان و اصل آن است. چشمه های دانش ودریاهای علم است.

 نهج البلاغه-خطبه۱۹۸

شرح:

آفرینش بیکران، بر مبنی علم خداوند ایجاد شده که هیچ کتابی گنجایش آن را ندارد.
اما خالق یکتا،به ذات پویای انسان توانائی آموختن این علم لایزال را عطا فرموده است.
بنابراین قران چگونه اندیشیدن و حفظ امانت الهی را به انسان یاد آوری نموده و سپس او را با روش های مختلف به کشف علوم برانگیخته می فرماید.
علم درقرآن در چند صورت و روش بیان می شود:


الف) اجمال

ب) تفصیل

ج) ارائه موضوع برای تفکر

د) وعده به تحولات و دریافت نعمت هایی در آینده

الف)اجمال:
قرآن با تشویق انسان به تفکر در عالم خلقت، آموختن علم را در وجود او یایه ریزی می کند.


ب)تفصیل:
بیان انواع علوم بصورت فهرست وار و سربسته است که انسان با شناختن این عناوین به تحقیق در جزئیات پرداخته و سایر انشعابات و قوانین حاکم بر آنها را کشف خواهد نمود.


ج)ارائه موضوضوع برای تفکر:
قرآن با معرفی موجودات ، و توجه دادن به کیفیت خلقت آنان ،(خلقت شتر در سوره غاشیه، آیه ۱۷--خلقت مگس-- سوره بقره، آیه ۲۶) انسان به برخورد علمی با جهان پیرامون خود وادار می نماید.

د)وعده به تحولات و دریافت نعمت در آینده:
گاهی قرآن انواع نعمت های موجود را بیان کرده و به خلقت هایی در آینده وعده می دهد.(سوه نحل--آیه --۵ -۷ -که از نظر اکثر مفسرین ، خداوند پس از بیان نعمت چهار پایان و فایده های آنها، به خلقت هواپیما و سایر تجهیزات ، از طریق عقل بشر ، وعده می فرماید).

امام امیر المومنین، قرآن را معدن ایمان معرفی می فرماید.
انسان در مسیر زندگی خود به موانع مختلفی برخورد نموده که بعضا هستی او را به خطر می اندازد.
این موانع ، دو نوع خطر کلی ایجاد می کنند:

الف)خطر روحی و معنوی ب)خطر مادی و جسمی

الف) خطر روحی و معنوی
انسان در آموختن اصول علمی و یافتن روش های ارتباط سالم با همنوعان خود ، نیاز به مجموعه قوانینی،سازگار با فطرت و منطبق بر واقعیت دارد که این قوانین در قرآن موجود و با اصول تفقه، حضرات معصومین (ع) استخراج و بکار گرفته می شوند.
عدم وجود چنین قوانینی، انحراف کلی اجتماع را بدنبال خواهد داشت.

ب)خطرات جسمی و مادی
حوادث طبیعی و ضرر و زیان هایی که در زندگی مادی رخ می دهد ، گاها چنان سنگین است که انسان را از ادامه حیات نا امید می سازد .
قرآن با امتحان ، خواندن این حوادث و قابل جبران بودن آنها توسط خداوند، به بشریت حیاتی دو باره و توان ادامه زندگی عطا می فرماید.
علی (ع) این دیگاه و قوانین برای زندگی انسان را ایمان ، خوانده و قرآن را معدن و ارائه دهنده بهترین روش های زندگی بشری ،معرفی می نماید.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.