المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره انبیاء - آیه ۲۲)
    
بازدید: 39
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا ۚ فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ
اگر در آسمان و زمین معبودانی جز خدا بود بی تردید آن دو تباه می شد؛ پس منزّه است خدای صاحب عرش از آنچه وصف می کنند. 
قرآن کریم( سوره انبیاء - آیه ۲۲)


شرح :
خداوند متعال در این آیه ی شریفه دلائلی عقلانی بر مبنای استدلال فلسفی برای اثبات وحدانیت خود ارائه می دهد که مختصرا ببان می گردد :
۱- بیش از یکی بودن خالق مستلزم وجود تفاوت بین آنهاست زیرا اگر دو موجود از هر جهت کاملا مشابه باشند دیگر نمی توان گفت که دو تا هستند پس لازمه و دو تا بودن ، وجود عوامل مختلف موثر در موجودیت آنهاست.
۲- وجود این عوامل مختلف ، خواسته های مختلفی را اقتضا می کند که باعث اختلاف در عملکرد دو خالق می شود و آثار مختلفی از خود به جا خواهند گذاشت.
۳- هر اثر که یک خلقت محسوب می شود ، نیازمند به دامنه ی حرکت و مطالبات خاص است که متضمن بقا و سوق دهنده ی او به سمت کمال است و اختلاف در دامنه ی حرکت و روش تامین نیازها ، بین مخلوقات ایجاد اختلال و تزاحم نموده و زمینه ساز نزاع بین دو خالق می گردد و نهایتا به این نتیجه می رسند که برای داشتن حرکت آزاد و دریافت کمالات لازمه ی خویش مجبور به حذف دیگری خواهند بود ؛ پس خالقین نمی توانند در خلقت خود به نتیجه ی مطلوب واصل گردنند و نزاع پیش می آید.
۴- اگر جنس این معبودان از نوع فنا شدن نباشد ، که عامل نزاع دایمی بوده و توقف در حرکت را منجر می شود که همان سکون بوده  و به نوعی اضمحلال خواهد بود.
اما اگر این معبودان قابلیت فنا داشته باشند دیگر شایستگی خالقیت و ابدی بودن را ندارند و در این تنازع حاصل از اختلافات ذاتی از بین خواهند رفت. پس نتیجه می گیریم که لازمه ی حفظ حرکت به سمت کمال برای مخلوقات عالم ، وجود خالق واحد و در نتیجه ، نظم واحد در همه ی ابعاد خلقت است تا از تنازع و اضمحلال در برنامه ریزی و مدیریت عالم خلقت جلوگیری به عمل آید پس ایجاد نظم واحد فقط از معبود و خالق واحد امکان پذیر است.

  موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.