المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره انبیاء - آیات ۳و۴)
    
بازدید: 13
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
لَاهِيَةً قُلُوبُهُمْ ۗ وَأَسَرُّوا النَّجْوَى الَّذِينَ ظَلَمُوا هَلْ هَٰذَا إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ ۖ أَفَتَأْتُونَ السِّحْرَ وَأَنْتُمْ تُبْصِرُونَ ﴿٣﴾قَالَ رَبِّي يَعْلَمُ الْقَوْلَ فِي السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ﴿٤﴾
دل هایشان مشغول است؛ و آنان که ستم پیشه اند رازگویی خود را پنهان داشتند آیا این پیامبر جز این است که بشری مانند شماست؟ آیا شما با چشم باز وشناخت و آگاهی به سوی سِحر می روید؟! (۳) گفت: پروردگارم هر سخنی را در آسمان و زمین می داند، و او شنوا و داناست. (۴)


 قرآن کریم ( سوره انبیاء - آیات ۳و۴)


شرح :
مشغول بودن دل مخالفین اشاره به علاقه ی شدید نسبت به جاذبه ها و لذائذ دنیا دارد که حاضر به پذیرفتن هیچ موضوعی خارج از منافع خود نیستند.اینان هرگونه نصیحتی که به هر دلیلی منع کننده ی آنها از پرداختن به لذائذ باشد را مضر دانسته و با آن دشمنی خواهند نمود ؛ به همین دلیل خداوند آنها را " ستم پیشه" خطاب فرموده و علائمی را بیان می نماید که مختصرا تقدیم می گردد:
۱- وَأَسَرُّوا النَّجْوَى : به صورت پنهانی سخن گفتن نشانه ی ترس ایشان از برخورد با واقعیت صحیحی است که ریشه در حقیقت داشته و باطل بودن گفتار و رفتار آنها را آشکار می سازد.
در ادامه پیامبر را بشری مثل دیگران خواندن نه از روی واقع بینی و تواضع بلکه با هدف انکار نبوت اوست تا وظیفه ای در پذیرفتن دعوت حق نداشته باشند و همچنان در عشرت خود باقی بمانند. رفتن به سوی سحر هم برای منحرف نمودن اذهان دیگران از تفکر در آیات و معجزات قرآن و به منظور جلوگیری از آشکار شدن حق و هدایت مردم است.
جائی که که ذهن و زبان منکرین نتواند در مقابل اعجاز کلام حق دلیلی اقامه نماید ، آن را " سحر "می نامد و با این دسیسه حقیقت را موضوعی غیر واقعی که در ابهام پیچانده شده معرفی می نماید و ذهن مردم را تنبل می سازند تا دیگر قادر به تحقیق نبوده و از درک حقیقت و هدایت باز بمانند.
پیامبر اکرم در مقابل این حیله ی دشمنان دین ، موضوع را به قدرت لایزال و حاکمیت مطلق خداوند در ظهور حقیقت ارجاع داده است زیرا اولا افراد مخالف را در مقابل خدا قرار می دهد و از مقابله با مسلمین باز می دارد. ثانیا دل پیروان را از گرفتار شدن در اوهامات ایجاد شده حفظ می کند و در آنها آرامش ایجاد می فرماید تا در ایمان به عقیده ی خود ثابت قدم بمانند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.