قرآن کریم( سوره طه - آیه ۸)
پنج شنبه 5 مهر 1403
بازدید: 25
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ
خدای یکتاست که جز او هیچ معبودی نیست، نیکوترین نام ها فقط ویژه اوست.
قرآن کریم( سوره طه - آیه ۸)
شرح :
إِلَٰهَ وجودی لطیف و قابل ستایش است که بتوان آن را دوست داشت و با او راز و نیاز نیاز نمود و این مسئله یعنی نیاز به پرستش از نیازهای ذاتی انسان است که با این واژه معرفی می گردد.
زیرا عواطف انسانی در راز و نیاز با "إِلَٰهَ" رشد یافته و لطیف می گردد که این لطافت باعث بالا رفتن ظرفیت او برای درک مفاهیم عالیه خواهد شد در نتیجه برای خلقت وجود خود در عالم هدفی مهم قائل بوده و خویشتن را عزیز دانسته و احساس آرامش همراه با شوق و لذت بودن به او دست می دهد.
اسماء اشاره به علوم مختلفی هستند که در اختیار خالق عالم بوده و مخلوقاتش را بر اساس این علوم طراحی و مراحل طی کمال آنرا برنامه ریزی می فرماید.
از آنجا که این علوم از منبع لایزال الهی سرچشمه گرفته که انسان خلق شده قادر به احاطه یافتن بر تعداد و کیفیت آنها نیست ، بطور اجمال ، با این واژه بمعنای " نامها" بیان شده است تا انسان آن را بر وجود "انواع علوم قابل نام گذاری"حمل نماید.
الْحُسْنَىٰ نیکوترین، برای همه ی علوم نام گذاری شده خداوند است تا انسان بداند آنچه مشاهده می کند ، عواملی مشخص و مفید هستند که توسط خالقی دانا در راستای هدفی عظیم و ارجمند طراحی و هدایت می شود بنابراین با دید مثبت به جهان نگریسته وبه جستجوی قوانین علمی می پردازد که لازمه ی اداره تک تک مخلوقات برای بهرمندی در زندگی خود باشد.
اللَّهُ واژه ای جامع است که تمامی اسما، و صفات خداوندی را در بر دارد به همین دلیل خالق هستی آن را برای معرفی علوم و قدرت بی نهایت خویش در خلقت و اجرای برنامه هایش انتخاب نمود تا به انسان بفهماند آن "إِلَٰهَ ای " که فطرت و قوای روحی و جمسی او برای رشد در همه ی ابعاد انسانی و با هدف احاطه یافتن بر همه ی مخلوقات و در جهت رسیدن به سعادت نیازمند به پرستش و ستایش اوست ، یک وجود واحد است بنابراین بایستی فقط به او توجه نموده و از غیر او دوری نماید پس "اللَّهُ"، همان وجود تمام و کمال است که معبود همه ی عالم و آدم است.
موفق باشید. پورهادی