قرآن کریم(سوره مریم - آیات ۴ الی ۶)
یکشنبه 11 شهریور 1403
بازدید: 64
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
قَالَ رَبِّ إِنِّي وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا وَلَمْ أَكُنْ بِدُعَائِكَ رَبِّ شَقِيًّا ﴿٤﴾ وَإِنِّي خِفْتُ الْمَوَالِيَ مِنْ وَرَائِي وَكَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِرًا فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا ﴿٥﴾ يَرِثُنِي وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ ۖ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا ﴿٦﴾
گفت: پروردگارا! به راستی استخوانم سست شده و سرم از پیری سپید گشته، و پروردگارا! هیچ گاه درباره دعا به پیشگاهت محروم و بی بهره نبودم. (۴) و همانا من پس از خود از خویشاوندانم بیمناکم، و همسرم نازا بوده است، پس مرا از سوی خود فرزندی عطا کن. (۵) که از من و خاندان یعقوب ارث ببرد و او را پروردگارا! مورد رضایت قرار ده. (۶)
قرآن کریم(سوره مریم - آیات ۴ الی ۶)
شرح :
توفیق راز و نیاز بنده با پروردگار از مواهب الهی بوده که راهگشای بسیاری از مشکلات و زمینه ساز رشد مادی و معنوی است بنابراین بایستی آن را ارج نهاده و موضوعات مهم را مطرح نمود.
حضرت زکریا با توجه به این نکته همراه با درخواست فرزند دلائل و انگیزه ی خود را بیان کرده است که شایسته ی بحث و بررسی است:
۱- جناب زکریا کهولت سن خود و نازا بودن همسر را عنوان نموده است ؛ یعنی تولد فرزند از طریق طبیعی امکان پذیر نیست و فقط اعجاز خداوند قادر به اجابت این خواسته می باشد.
۲- اظهار نگرانی پیامبر خدا از ناحیه ی خویشاوندان بیانگر نیاز او به پشتوانه داخلی به نام فرزند بوده بنابراین پای لذت نفس در میان نیست بلکه این درخواست ، یک ضرورت است.
۳- سرپرستی در ارثیه ی خاندان یعقوب به معنای جانشینی در نبوت است نه تصاحب مال و قدرت به همین دلیل ارزش مطرح شدن دارد.
۴- حضرت زکریا خدا را به عنوان " رب" به معنی پرورش دهنده ، ندا داده تا اقرار نماید که تربیت فرزندی شایسته که بتواند وارث نبوت و مورد رضای خدا باشد ، فقط توسط خداوند امکان پذیر است که پروردگار عالم و آدم است.
موفق باشید. پورهادی