المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره اسرا - آیات ۳۸ و ۳۹)
    
بازدید: 50
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
كُلُّ ذَٰلِكَ كَانَ سَيِّئُهُ عِنْدَ رَبِّكَ مَكْرُوهًا ﴿٣٨﴾ ذَٰلِكَ مِمَّا أَوْحَىٰ إِلَيْكَ رَبُّكَ مِنَ الْحِكْمَةِ ۗ وَلَا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ فَتُلْقَىٰ فِي جَهَنَّمَ مَلُومًا مَدْحُورًا ﴿٣٩﴾
همه این دستورات و فرمان هایی که گناهش نزد پروردگارت ناپسند است. (۳۸) این از حکمت هایی است که پروردگارت به تو وحی کرده است، و با خدا معبودی دیگر قرار مده که نکوهیده و رانده در دوزخ افکنده شوی. (۳۹)


قرآن کریم( سوره اسرا - آیات ۳۸ و ۳۹)


 شرح :
در این آیه ی شریفه خداوند نتایج امر و نهی های بیان شده در آیات قبل در خصوص کم فروشی ، پرهیز از تکبر ، رعایت حقوق خویشاوندان و تهدیدستان و مسافران در راه مانده ، نحوه ی هدیه دادن و رعایت اعتدال در کمک به دیگران و اولویت بندی در به کار گرفتن نعمت ها و ترجیح دادن مواهب اخروی بر نعمت ها و لذت های دنیا  و ... را جمع بندی نموده ، آن را دستورات الهی برای انسان می داند که سرپیچی از آنها نزد پروردگار عالم ناپسند بوده و گناه محسوب می گردد.
این دستورات منبعی برای استنباط دستورات تربیتی در زمینه فردی و رفتار در جمع مردم بوده که امروزه از سوی سایر جوامع غیر مسلمان به عنوان علوم اجتماعی و روانشناسی شناخته شده و در مراکز علمی و درمانی تدریس و به کار گرفته می شود.
پروردگار انسان این دستورات را در زمانی به جامعه ی بشری ابلاغ فرمود که نامی از علم و دانشگاه نبود اما مردم گمراه و سرگردان نیاز شدیدی به تربیت داشتند.
در آن زمان رحمت الهی شامل حال انسان گردید و خداوند با نزول قرآن مجموعه ای از اصول رفتاری را برای تربیت انسان ارائه فرمود و نام آن را " دستورات و حکمت الهی" گذاشت تا مورد تحقیق و تامل اهل اندیشه قرار گیرد.
عدم آگاهی از این دستورات و سرپیچی از آنها باعث واماندن از درک زندگی و سرگردان شدن در اجتماع انسانی خواهد گردید که نهایتا به اضمحلال و فرسایش استعداد افراد و تباهی آنها در خطاهای فردی یا جنایات تشکیلاتی خواهد شد .
به همین دلیل آیه ی شریفه نسبت به ترک آنها هشدار داده و افراد نافرمان را به عذاب در جهنم تهدید فرموده است تا عاملی بازدارند در ارتکاب به گناه قرار گرفته و افراد را تحت عنوان هدایت به بازگشت و نجات از تباهی  سوق دهد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.