المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره اسرا - آیه ۳۷)
    
بازدید: 48
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَحيم
وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا 
و در زمین، با تکبّر و سرمستی راه مرو که تو هرگز نمی توانی زمین را بشکافی و هرگز در بلندی قامت نمی توانی به کوه ها برسی.

قرآن کریم( سوره اسرا - آیه ۳۷)


  شرح :
 خداوند انسان را خلق و قوایی در اختیار قرار داد که با هدایت پروردگار به طور صحیح پرورش یافته به مرتبه ای از توانایی می رسد که با پرواز بر فراز آسمان و نفوذ به اعماق زمین و دریا می تواند آنان را تسخیر نماید.
  همه ی این پیشرفت و بهروری ها موهبتی از جانب خداست که به انسان عطا شده و در نتیجه تواضع به درگاه پروردگار و حرکت در مسیر علمی میسر گردیده است ؛ زیرا چنین شیوه ای در رفتار باعث تربیت قوای عقلی او شده می تواند جسم ضعیف او را مواظبت نموده و به نحوی عمل نماید که از قوی ترین موجودات خلق شده فراتر رود وگرنه این موجود ضعیف در مقابل کمترین بیماری و یا کوچکترین حادثه ای مقاومت نداشته و از بین خواهد رفت و آیه ی شریفه با اشاره به عظمت کوهها و ضعف انسان در مقایسه با آنها قدرت و عظمت پروردگار را یادآوری می نماید تا این موجود ضعیف بداند که تمام این قوا و استعدادها مواهب الهی بوده از سوی خطری عظیم مورد تهدید هستند و آن " تکبر : خود برتر بینی" می باشد.


این آفت خطرناک نابود کننده ی انسان در دو مرحله ی فردی و اجتماعی می باشد که مختصرا تقدیم می گردد :
۱- در محدوده ی عملکرد شخصی منجر به عدم درک فضائل دیگران شده و از تواضع نسبت به اهل علم و افراد با تجربه خودداری نموده در نتیجه موفق به کسب مهارت های لازمه زندگی نخواهد شد که حاصل آن واماندگی و شکست در عرصه ی زندگی خواهد گردید.
۲- ممکن است افرادی در مرحله انفرادی از این خطر محفوظ مانده اما پس از مقداری پیشرفت از نتایج حاصله فریفته شده و حالت " تکبر" به آنها دست دهد .


در این مرحله طبق اصل " سنخیت" چنین افرادی با به هم پیوستن و تشکیل احزاب سیاسی کسب قدرت نموده به حقوق دیگر انسانها و سایر اجتماعات بشری تجاوز نموده عامل استثمار همراه با انواع جنایت و خونریزی ها خواهند بود که نابودی اجتماعات بشری را به دنبال دارد. به همین دلیل خداوند نسبت به این رذیله انسانی در قرآن کریم هشدار داده تا مردم را از عواقب وخیم آن محفوظ بدارد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.