المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره اسرا - آیه ۳۶)
    
بازدید: 47
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا 
و از چیزی که به آن علم نداری پیروی مکن؛ زیرا گوش و چشم و دل موردِ بازخواست اند. 


قرآن کریم( سوره اسرا - آیه ۳۶)


  شرح :
گوش و چشم ابزار و منظور از "وَالْفُؤَادَ" آن قوای ادارکه ای است که نسبت به سایر قوای جسمی و روحی حالت مرکزیت برای تصمیم گیری نهایی را داشته عملکرد هر فرد به تبع آن تصمیمات انجام و نتایج آن حاصل زندگی شخص خواهد بود.

چنان که در آیات قبل بیان گردید هر نعمتی برای هدفی خلق شده که بهره گیرندگان بایستی آن را درجهت آن هدف به کار گیرند چشم و گوش و قوه ی ادراکه ای که در نوشته های قدیم به آن دل می گفتند ، در راس سایر نعمت ها قرار گرفته که برای ما امکان استفاده بهینه از آنها را فراهم می سازد.
چشم و گوش صرفا ابزار تحقیق هستند که جمع آوری اطلاعات را به عهده دارند اما "َالْفُؤَادَ : قوه ی ادراکه مرکزی" محل پردازش اطلاعات و تشخیص مفاهیم و پیام های نهفته در آنها را به عهده داشته که حاصل آن پردازش ها که به آن تجزیه وتحلیل هم گفته می شود تشخیص وضعیت موجود فرد نسبت به امکانات فردی و جایگاه اجتماعی اوست که بایستی تصمیمات صحیح مناسب با آن شرایط را اتخاذ نموده تا بتواند زندگی موفقی داشته باشد.
مسلما چنین قوه ای که عملکرد او تعیین کننده ی سرنوشت فرد خواهد بود  نیاز به آموزش در آخرین سطوح علمی روز همراه با تربیت و توجه خاص داشته تا بتواند متناسب با تغییرات اجتماعی روز بهترین تشخیص را برای تصمیم صحیح ارائه دهد.
به همین دلیل خداوند در این آیه ی شریفه واژه "مَسْئُولًا : مورد بازخواست بودن " را مطرح فرموده است تا مردم به اهمیت این قوا و تاثیر عملکرد آن در سرنوشت خویش آگاه گردند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.