المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره اسرا - آیه ۲۶)
    
بازدید: 50
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
وَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا 
و حقّ خویشاوندان و حقّ تهیدست و از راه مانده را بپرداز، و هیچ گونه اسراف و ولخرجی مکن.

قرآن کریم( سوره اسرا - آیه ۲۶)


شرح :
انسان موجودی اجتماعی خلق شده و نیازهای او در ارتباط با دیگران تامین خواهد شد بنابراین لازم است تا حضور دیگران را در تمام ابعاد زندگی خود لحاظ نماید. خداوند برای ایجاد صفت نوع دوستی و توجه به دیگران دستور داده است تا مردم ضمن به کار گرفتن اصول احتیاط در هزینه های زندگی و دوری از ولخرجی قسمتی از درآمد خود را برای کمک به همنوعان قرار دهند.
سپس این بخش از هزینه را بر اساس ضرروت رتبه بندی نمودن و آنان را برای دریافت کمک اولویت داده است که به ترتیب عبارتند از :
۱- خویشان که وابستگان بوده و معمولا هر فردی در جمع طایفه رشد و نمو کرده و آماده ی ورود به اجتماع بزرگتر می گردد بنابراین لازم است برای حفظ اقتدار قوم ضعفا به طور خاص مورد حمایت قرار گیرند تا ارتباط خویشاوندی با عزت حفظ شده محیطی مستعد جهت رشد فرزندان فراهم گردد.
۲- تهیدستان که افراد ناتوان موجود در اجتماع بوده که بدالائل مختلفی قادربه تامین هزینه ی زندگی نیستند وعدم توجه به آنها باعث خسارات اخلاقی و عاطفی خواهد شد لذا کمک به ایشان مورد توجه خاص خدا قرار گرفته است.
۳- مسافران در راه مانده که کسانی هستند که به هر دلیلی در مسافرت با کمبود مالی مواجهه شده و در صورت محروم ماندن از کمک دیگران قادر به بازگشت به منزل خود نیستند در حالی که خانواده ی آنها منتظر بوده و از گرفتاری ایشان بی اطلاعند و یا قادر به  خدمت رسانی نیستند ولی با کمکی اندک در واقع یک انسان بار دیگر زندگی معمول خود را باز می یابد.
 صفت حرص و بخل در انسان باعث زیاده روی در بهربرداری از نعمت ها و غرق شدن در لذت می گردد لذا از ارائه ی خدمت به دیگران ممانعت می کند ، به همین دلیل خداوند این کمک خواستن دیگران را به عنوان " حقوق مسلم" برای ایشان بیان فرموده تا انجام آن به صورت یک وظیفه ی انسانی در اجتماع شناخته شود.
از طرف دیگر برای حفظ دست آوردهای مومنین و جلوگیری از ایجاد تنگناهای حاصل بخشش بیش از حد توان اعتدال در هدایا را مورد تاکید قرار داده و از اسراف در هزینه ها نهی فرموده است.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.