المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره اسرا - آیه ۲۱)
    
بازدید: 51
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
انْظُرْ كَيْفَ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ وَلَلْآخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجَاتٍ وَأَكْبَرُ تَفْضِيلًا 
با تأمل بنگر چگونه برخی از آنان را بر برخی فزونی بخشیدیم، و همانا آخرت از نظر درجات برتر، و از جهت فزونی بیشتر است. 


قرآن کریم( سوره اسرا - آیه ۲۱)


شرح :
خداوند پس از تشویق و انذارهای لازم نسبت به دنیا و آخرت و مژده ی اجابت شدن خواسته ی انسان با حفظ آزادی او در انتخاب هر کدام ذهن انسانرا با موضوع ارزش سنجی آشنا می نماید تا بتواند آگاهانه نسبت به انتخاب نوع زندگی خود در دنیا و تدبیر امورات در راستای سعادت اخروی برنامه ریزی نموده و به نتیجه ی مطلوب که درک کمالات بشری باشد نائل گردد.
تمام مخلوقات از کوچکترین ذرات تا عظیم ترین کرات در فضای لایتناهی هر کدام از ارزش و جایگاهی ویژه برخوردار هستند و ضرروت وجودی هیچ کدام از آنها کمتر از دیگری نیست.
بنابراین منظور از " برتری بخشیدن بعضی بر دیگری" توجه دادن به میزان تاثیر هر کدام از آنها در تعیین سعادتمندی ماست تا بتوانیم میزان بهربرداری از آن را در برنامه ی تربیتی خود تعیین کرده و از دخالت دادن هوس ها و امیالی که ریشه ی آنها لذت های زودگذر باشد در انتخاب نوع نعمت خودداری کنیم ، زیرا با هر انتخاب اشتباه در واقع فرصتی از داده ایم که معلوم نیست دیگر تکرار شود و ممکن است خساراتی غیر قابل جبران به دنبال داشته باشد.
همچنین تاکید بر " وسعت غیر قابل قیاس نعمت ها اخروی بر دنیا" برای وسعت بخشیدن به سطح بینش و بالا بردن سطح فکر افراد است تا ارزش ها را بهتر درک نموده و برای تحمل سختی های لازمه ی کسب مدارج انسانی انگیزه ی لازم را داشته باشند.
زیرا با لحاظ نمودن عمر محدود ما و ضرروت اندوختن توشه برای راه بی نهایتی که در پیش داریم هر میزان که به تامین لذت های دنیا اشتغال ورزیم از فرصت های کسب فضائل برای آخرت محروم خواهیم ماند و این هشداریست تا محرومیت از لذت های دنیا را متحمل شده و به غنی سازی زندگی ابدی خویش بپردازیم.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.