المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره اسرا - آیه ۱۹)
    
بازدید: 51
    

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُورًا 
و کسانی که آخرت را در حالی که مؤمن هستند بخواهند و با تلاشی کامل برای آن تلاش کنند، پس تلاششان به نیکی مقبول افتد.

قرآن کریم( سوره اسرا - آیه ۱۹)


 شرح :
در آیه ی قبل طالبین دنیا مورد تهدید خداوند قرار گرفته بودند اما در این آیه ، طالبین آخرت مطرح شده و به آنها وعده ی سرانجام نیک داده شده است. چرا در حالی که انسان در دنیا متولد می شود و به نعمت های آن برای بقای خویش نیازمند است ، از پرداختن به آن نهی می شود؟
در برنامه ی خلقت کل عالم دنیا یک مرحله ی کوتاه است که انسانها با ورود به آن متحول شده قرار است با انجام اعمالی که باعث پرورش روح آنها می شود ، شرایط لازم برای کسب کیفیت مطلوب جهت حضور در جایگاه رفیع آخرت آماده گردند.
این حالت شبیه موادی است که در آزمایشگاه در ترکیب با مواد دیگر و در شرایط مختلفی از سرما ، گرما قرار داده شده تا از یک طرف استعدادهای ماده مورد آزمایش کشف گردد و از طرف دیگر مواد جدید حاصله را برای کاربرد آینده مشخص نمایند.
بنابراین لازم است تا انسان وارد مرحله دنیا شده و در مواجهه با افراد موافق و مخالف و تنگناهای مختلف قوای روحی او که برگرفته از انوار الهی بوده و ه بصورت استعداد در ذات نهفته او است پرورش یافته و با توانایی و کیفیت ایجاد شده برای زندگی در آخرت با شرایط خاص تربیت شود.
لذا کسانی که برای رسیدن به درجات اخروی تلاش می کنند مورد تشویق و حمایت پروردگا واقع گردیده و از یاری خدا در عبور موفقیت آمیز از تنگناهای دنیا برخوردار می گردند.
اینان به واقع دریافته اند که دنیا مزرعه آخرت بوده پس با قبول رسالت انسانی وجود خویش را در راستای کمال تعیین شده از طرف خالق قرار می دهند که خواست خدا و بهرمند از پشتیبانی اراده الهی خواهند بود.

  موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.