المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره اسرا - آیه ۱۶)
    
بازدید: 47
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا 
هنگامی که بخواهیم شهر و دیاری را نابود کنیم، مرفّهین و خوش گذران هایش را فرمان می دهیم، چون در آن شهر به فسق و فجور روی آورند، عذاب بر آنان لازم و حتم می شود، پس آنان را به شدت درهم می کوبیم.


قرآن کریم( سوره اسرا - آیه ۱۶)


 شرح :
دعوت به سوی حق همه را فرا می گیرد اما تاکید بر گروهی خاص که در بعضی از آیات مشاهده می گردد ، بیانگر وظیفه ی آنها نسبت به موضوعی با شرایط مربوطه است که جای تامل دارد. در اینجا ثروتمندان جامعه مخاطب قرار گرفته اند زیرا :
۱- هر نعمتی در دنیا برای کاربردی با هدفی از پیش تعیین شده خلق گردیده که صاحب نعمت در قبال بهرمندی از آن بایستی اجرای هدف مورد نظر را به عنوان یک وظیفه پذیرفته و آن را ادا نماید.
۲- کسب ثروت در حدی که بتوان نام ثروتمند بر آن گذاشت منوط به شرایط خاصی می باشد که برای همه کس فراهم نمی شود و اگر هم خداوند به عنوان اتمام حجت در استفاده از فرصت ها آنرا مقدر نماید برای همگان همزمان نبوده بلکه با فاصله زمانی از یکدیگر پیش خواهد آمد.
بنابراین برای اشخاص ثروتمند و یا صاحبان قدرت و حکومت در هر نقطه ای از کره ی زمین به طور خاصی شرایط موفقیت فراهم شده است در نتیجه در قبال امورات و مشکلات جاری اجتماع دارای وظیفه ی خاص هستند که بایستی این توانایی را در جهت تامین نیاز مردم بکار گیرند.
۳- افراد ثروتمند نه تنها با بکار گرفتن استعدادهای خدادادی خود بلکه با به خدمت گرفتن سایر انسان ها و به اصطلاح مدیریت نیروهای موجود در اجتماع به چنین موفقیتی رسیده است ؛ بنابراین موظف به ارائه ی خدمات مادی و معنوی به عموم مردم هستند از طرف دیگر به این دلیل که امورات زندگی ایشان توسط نیروی کار دیگران انجام شده از فراغت بال بیشتری برای انتخاب نوع فعالیت و انجام وظایف دینی برخوردار هستند که این حالت به تنهایی یک موهبت الهی بوده و ایجاب می نمایند صاحب آن شاکر خدا باشد.
حال ملاحظه نمائید کسانی که دست تقدیر پروردگار این همه عوامل را برای کسب موفقیت در اختیار آنها گذاشته است ، نه فقط به خوشگذرانی بلکه به لذت های حرام پرداخته و از اطاعت صاحب نعمت سرپیچی نمایند. مسلما چنین رفتاری قابل چشم پوشی نبوده و مشمول عذاب خدا واقع خواهند شد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.