المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره اسرا - آیه ۸)
    
بازدید: 58
    

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
عَسَىٰ رَبُّكُمْ أَنْ يَرْحَمَكُمْ ۚ وَإِنْ عُدْتُمْ عُدْنَا ۘ وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا 
امید است که پروردگارتان به شما رحم کند و اگر به طغیان و فساد برگردید، ما هم بازگردیم، و دوزخ را برای کافران، زندانی تنگ قرار دادیم. 


قرآن کریم (سوره اسرا - آیه ۸)


  شرح :
در این آیه ی شریفه دو حالت کاملا متضاد برای دعوت شوگان مطرح شده که توام بوده و در یک لحظه موجود می باشد. یک حالت ترحم خداست و حالت دیگر عقوبت اوست. این وضعیت را می توان از دو سو مورد بررسی قرار داد:
الف ) از سوی پروردگار : قدرت بر عفو و پاک نمودن بندگان از گناه و آثار نابود کننده ی آن یکی از بی شمار صفات پروردگار است که راهی گشوده شده به سوی سعادت از طرف خداست و بلعکس قدرت بر عذاب نمودن برای تنبیه افراد طاغی صفت دیگری است.
چنین کیفیتی از توانایی خاص خالق عالم است که با یک فرمان" موجود باش"ایجاد می گردد و هیچ گونه معطلی ندارد ، بنابراین برای بندگان جای تامل است که در رجوع به پروردگار خود تردید به خود راه نداده و از موکول نمودن توبه به آینده خودداری نمایند و یقین بدانند که تنبیه نمودن برای خداوند معطلی ندارد.


ب) از سوی بندگان : اختیار دادن به بندگان برای انتخاب بهشت و دوزخ از سنت های الهی و بیانگر چند پیام است :
۱- رحمت خداست که شامل چنین موجود ضعیفی در این بیکران آفرینش شده تا بداند که مورد توجه خالق هستی است. و بدین ترتیب شوق به عبادت و ارتباط با خدا در او ایجاد گردد.
۲- نشان دهنده ی قدرت و تسلط خدا بر مخلوق است که هر لحظه اراده کند می تواند بنده را قبضه نماید ولیکن بندگان برای درک این مهم نیاز به زمان برای رشد یافتن جهت درک معارف الهی و مشاهده ی صحنه های عبرت آموز دارند تا انگیزه تصمیم بر توبه در آنها ایجاد شود.


موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.