المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره اسرا - ایات۴ الی ۷)
    
بازدید: 54
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم

وَقَضَيْنَا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا ﴿٤﴾ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ ۚ وَكَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا ﴿٥﴾ ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَأَمْدَدْنَاكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَجَعَلْنَاكُمْ أَكْثَرَ نَفِيرًا ﴿٦﴾ إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ ۖ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا ۚ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا ﴿٧﴾
و ما در تورات به بنی اسرائیل خبر دادیم که قطعاً دو بار در زمین فساد می کنید و به سرکشی و طغیان بزرگ دچار می شوید. (۴) پس هنگامی که وعده نخستین فسادانگیزی و طغیان شما فرا رسد، بندگان سخت پیکار و نیرومند خود را بر ضد شما برانگیزیم، آنان لابه لای خانه ها را جستجو می کنند؛ و یقیناً این وعده ای انجام شدنی است. (۵) سپس پیروزی بر آنان را به شما باز می گردانیم و شما را به وسیله اموال و فرزندان تقویت می کنیم، و نفرات شما را بیشتر می گردانیم. (۶) اگر نیکی کنید به خود نیکی کرده اید، و اگر بدی کنید به خود بدی کرده اید. پس هنگامی که وعده دوم فرا رسد، تا شما را غصه دار و اندوهگین کنند و به مسجد درآیند، آن گونه که بار اول درآمدند تا هر که و هر چه را دست یابند، به شدت در هم کوبند و نابود کنند. (۷)

قرآن کریم( سوره اسرا - ایات۴ الی ۷)


شرح :
پیام آیات شریفه را به طور اجمال می توان به دوسته تقسیم نمود :
الف) اخبار غیبی که مردم را به حقایق آگاه نموده تا بتوانند با درک صحیح از وقایع نسبت به امورات جاری تصمیم مناسب اتخاذ نمایند و این اخبارغیبی شامل گذشته و آینده می شود زیرا :
۱- با آگاه شدن از وقایع گذشته به سرگشت اقوام پیشین و روش عملکرد آنها آگاهی یافته واز تکراراشتباهات ایشان جلوگیری خواهد شد که به این حالت "عبرت گرفتن" گفته می شود.
۲- مطلع شدن از وقایع آینده اشخاص برانگیخته نموده تا تدابیر لازم را برای دفع خطر و یا بهرمندی از فرصت های جدید اتخاذ نمایند.


ب) حکمت پروردگار در تدبیر مقدرات برای اعمال سنت خویش که با تنبیه اقوام خطا کار ایشان را تربیت می نماید. در خصوص نحوه ی اجرای سنت خداوند و حکمت نهفته در مقدرات که چگونه ،باعث هدایت مردم می شود بحث مفصل است ولیکن نکاتی به اجمال تقدیم می گردد :
۱- خداوند به مردمی که راه اطاعت در پیش گرفتند به طور خاص یاری رسانده و نیازهای ایشان را از هر نظر تامین نموده است تا عامل بقای آنها در جهت حفظ پاداش اخروی باشد.
۲- اقوامی که از یاری خدا مغرور و فریفته ی پیروزیها شده سپس مورد تنبیه پروردگار واقع گردیده اند را بیان می نماید ، که توسط قدرت هایی سرسخت و با شدت هر چه تمامتر سرکوب شدند تا عبرت آیندگان قرار گیرند و این سنت تغییر ناپذیر خداست و برای هر قوم سرکشی اعمال خواهد شد.
۳- نحوه ی پاداش دادن و تنبیه شدن مردم در مقدرات از اسرار الهی بوده که هیچ کس قادر به پیش بینی یا تغییر آنها نیست.
بنابراین ایجاب می نماید که  سایر امت ها در آینده با مشاهده این تحولات عبرت گرفته و بندگی خدا را پذیرا گردند تا از مواهب الهی در دنیا و آخرت بهرمند شوند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.