المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره اسراء - آیه ۱)
    
بازدید: 52
    

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ.
منزّه و پاک است آن که شبی بنده اش را از مسجدالحرام به مسجد الاقصی که پیرامونش را برکت دادیم، سیر داد، تا از نشانه هایِ خود را به او نشان دهیم؛ یقیناً او شنوا و داناست. 


قرآن کریم( سوره اسراء - آیه ۱)


  شرح :
عالم خلقت همراه با تحولاتش همگی تجلی علم توام با قدرت خداست که هر کدام از مخلوقات و تحولات نشانه ای است تا ذهن انسان را به سوی پروردگارش سوق دهد.
از آنجا که ذهن به طور ذاتی پویاست و از هر چیزی ادراکی دارد که به صورت حالات و اشکال با صفاتی برایش متصور است در مواجهه با نشانه های پروردگار نیز چنین عملکردی دارد در حالی که خداوند قابل توصیف نیست  لذا آیه ی شریفه با واژه ی "سُبْحَانَ " به معنای " منزه دانستن" شروع شده تا ذهن را از هر گونه تصوری نسبت به ماهیت پروردگار باز دارد.
یکی از علوم خداوند که بطور کلی برای انسان شناخته شده اما کیفیت آن به صورت اسراری سربسته مانده ، موضوع " طی الارض" است. این علم پروردگار ، با جابجایی از مکانی به مکان دیگر با وجود فاصله و موانع در زمانی کوتاه شاید بتوان گفت کمتر از لحظه ، صورت می پذیرد که با هیچ کدام از علوم کشف شده بشری قابل بیان نیست ولیکن وقوع آن اثبات شده است.
  چنین حالتی برای پیامبر اسلام واقع شد که حضرتش از کنار کعبه در مکه به مسجد الاقصی در فلسطین  سیر داده شده و سپس در عالم ملکوت به طی مراحل عالیه با مشاهده عوالم و موجودات خاص آن  ادامه یافت تا مرحله ای که فقط نور خدا بود.
این واقعه به "معراج " شهرت یافت و چندین بار در مدت حیات شریف پیامبر تکرار گردید که مشاهدات ایشان به عنوان منبع معارف ملکوتی در هدایت مومنین ثبت گردید.
کیفیت این علم به عنوان اسرار الهی سربسته مانده و قرار نیست در عالم دنیا کشف گردد به همین دلیل در آیه ی دیگری از همین سوره بدین مضمون آمده است که "به شما داده نشده ، جز اندکی". پیامی که از این آیه ی شریفه ، به طور اجمال می توان استنباط نمود : اظهار قدرت لایزال خداست که دارای آفرینشی با وسعت غیر قابل تصور و علومی ناشناخته است که بر اساس علم و اراده ی الهی موجود بوده  و تا هر زمان که حکمت او ایجاب نماید ادامه خواهد یافت ، که این ادامه یافتن اسرار آمیز " برکت" نام گرفته است.
بنابراین همگان آگاه باشند که تحت نظر خداوند بوده و خالق هستی بر وجود انسان در خصوص افکاردرون و اعمال بیرون او آگاه و شنوای سخنان آنهاست تا باب راز و نیاز را برای هدایت خلق گشوده باشد و این از رحمت بی منتهای پروردگار است.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.