المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره نحل - آیات ۳۸ و ۳۹)
    
بازدید: 51
    

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ ۙ لَا يَبْعَثُ اللَّهُ مَنْ يَمُوتُ ۚ بَلَىٰ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ ﴿٣٨﴾ لِيُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي يَخْتَلِفُونَ فِيهِ وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّهُمْ كَانُوا كَاذِبِينَ ﴿٣٩﴾
با سخت ترین سوگندهایشان به خدا سوگند یاد کردند که خدا کسانی را که می میرند، برنمی انگیزد! آری، این وعده ی حقّی برعهده ی اوست، ولی بیشتر مردم نمی‌دانند. (۳۸) تا حقایقی را که در آن اختلاف می‌کنند، برای آنان روشن سازد. و تا کافران بدانند که همواره دروغ می گفتند. (۳۹)

قرآن کریم( سوره نحل - آیات ۳۸ و ۳۹)


  شرح :
افرادی که علی رغم مشاهده ی حقایق و ثابت بودن صحت دعوت پیامبران آن را انکار می کردند ،وبرای فریب دادن مردم از سوگند استفاده می کردند زیرا :
۱- سوگند در همه ی ادیان و فرهنگ ها مقدس بوده و عموم مردم آن را دلیل بر صحت ادعا می دانند.
۲- مردم نا آگاه ، ضعیف الایمان و زودباور بوده و در مقابل اصرار و سرسختی نشان دادن بر ادعا مقاومتی ندارند.
اما خداوند متعال خلقت را بر اساس حکمت بر پا نموده است و آنرا تجلی گاه صفات و اسماء خویش قرار داده و اجرای آن را وعده فرمود بنابراین متجلی بودن خلقت که منشا آن علم و قدرت مطلق خداست ایجاب می نماید که اجرای این وعده ی الهی حتمی باشد.

عالم خلقت به علت دارا بودن هدفی بزرگ که وقوع قیامت برای زنده شدن مردگان و مشاهده ی حقایق یکی از مراحل آن است با علم بی نهایت خدا طراحی شده ، دارای پیچیدگی و عظمتی فوق تصور می باشد که طی مراحلی منظم آشکار خواهد شد.
 متاسفانه عموم مردم قادر به درک این امر نیستند زیرا نحوه ی اجرای مراحل خلقت و تحولات عالم از منبع علم خاص پروردگار است و خارج از قدرت تعقل بشر می باشد لذا در آیات متعدد به این دو نکته تذکر داده شده است اولا پذیرفتن توحید و ظهور قیامت بر اساس علائم و نشانه های اولیه موجود کافی است و لزومی ندارد که آن علوم توسط همه ی مردم درک شود زیرا که علم خدا از اسرار خلقت است.
ثانیا منکران به علت حریص بودن به لذات دنیا مایل به پذیرفتن بندگی خدا و اطاعت او  نیستند ، پس به دلائل ارائه شده از طرف منادیان حق که ریشه در علم خدا دارد  توجه نمی کنند به همین دلیل آیه ی شریفه ایشان را " دروغگو"خطاب می کند.

 موفق باشید. پورهادی


  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.