المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره رعد - آیه ۴۲)
    
بازدید: 60
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
وَقَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلِلَّهِ الْمَكْرُ جَمِيعًا ۖ يَعْلَمُ مَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ ۗ وَسَيَعْلَمُ الْكُفَّارُ لِمَنْ عُقْبَى الدَّارِ 
و به یقین کسانی که پیش از آنان بودند نیرنگ کردند ولی همه تدبیرها نزد خداست آنچه را که هر کسی به دست می آورد ، می داند و بزودی کافران خواهند دانست که سرای آخرت از آن کیست.


قرآن کریم( سوره رعد - آیه ۴۲)


 شرح :
در آیات قبل علی رغم دعوت مکرر پیامبر مقاومت کفار مشاهده می شود که نه تنها پذیرش هدایت ندارند بلکه برای منصرف کردن پیامبران از دعوت به حق به انواع نیرنگ ها متوسل می شوند.
به طور طبیعی وقتی گروهی در مقابل پذیرش موضوعی به سختی مقاومت کرده و حتی برای لغو دعوت با قدرت به مبارزه برخیزد ، در دل گروندگان به دعوت  نسبت به صحت آن تردید ایجاد می شود.
پروردگار عالم در این آیه ی شریفه با بیان نیرنگ کفار در اقوام گذشته  مومنان را به یک اصل مهم در روند آفرینش مطلع می سازد و آن اصل مهم مبارزه بین حق و باطل تا روز قیامت است.
یعنی قرار نیست دعوت پیامبران الهی به صرف حق بودن مورد قبول همگان واقع شود بلکه داشتن اختیار در نپذیرفتن حق نیز از قوانین خلقت بوده که عامل ارزش گذاری در اعمال بندگان برای محاسبه در روز جزا خواهد بود و اگر این اختیار وجود نداشت ، ارزش انتخاب حق و فداکاری در راه پایدار نمودن آن  معنایی نداشت.
بنابراین مومنین با آگاهی از این قانون که یک طی روند طبیعی در حرکت انسان به سوی کمال درعالم دنیا محسوب می شود آرامش یافته و از مشاهده ی نیرنگ های مخالفین حق متاثر نمی شوند بلکه بر ایمان خود در اجرای فرمان خدا ثابت قدم خواهند ماند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.