المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره رعد - آیه ۲۲)
    
بازدید: 59
    

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
وَالَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ 
و برای به دست آوردن خشنودی پروردگارشان  شکیبایی ورزیدند، و نماز را بر پا داشتند، و بخشی از آنچه را روزی آنان کردیم در نهان و آشکار انفاق نمودند، و همواره با نیکیِ ، زشتی و پلیدی را دفع می کنند ؛ اینانند که فرجام نیک آن سرای، ویژه آنان است. 


قرآن کریم( سوره رعد - آیه ۲۲)


  شرح :
آنچه از محتوای آیه ی شریفه استنباط می شود گویای مراحل هدایت برای مومنین است که بایستی طبق دستورات خداوند طی شود. پذیرفتن هدایت و قدم گذاشتن در صراط مستقیم مستلزم انجام اموری است که به عنوان وظیفه بر عهده ی فرد گذاشته می شود.
انجام این امور به دو قسمت کلی وظایف و اعمال فردی و همچنین مسئولیت ها و وظایف اجتماعی تقسیم می گردد که به شرح آن به طور اجمال می پردازیم.
الف) وظایف و اعمال فردی:
۱- عبادات که اعمالی هستند که برای ایجاد ارتباط بین خدا و بنده مقرر گردیده و از این طریق افکار بندگان را بر اساس اصول صحیح پایه ریزی نموده تا دیدگاهی صحیح به شخصیت خود و جهان داشته باشد. این عبادات در مراحل و شرایط خاص طی زمان ها ی متفاوت به صورت نماز ، روزه و حج صورت می گیرد. این اعمال هر کدام دارای تاثیری منحصر به فرد در تقویت قوای روحی همچنین شکل دادن به شخصیت است و انجام آنها نیز مستلزم تحمل سختی های آن امور خواهد بود که خداوند مومنین را به شکیبایی در آنها توصیه فرموده است.
۲- لحاظ نمودن قوانین و آدابی در نحوه رفتار و انجام امورات زندگی که از طرف خداوند تعیین گردیده و به عنوان احکام شرعی مطرح شده است. در این احکام امورات زندگی به واجب ، مستحب ، حلال ، حرام و مکروه  و... دسته بندی شده اند، تا جامعه ی مسلمین ضمن تلاش برای تامین مایحتاج زندگی و کسب موفقیت های اجتماعی از آلوده شدن به انواع آفات و گناهان محفوظ بمانند.


ب) مسئولیت ها و وظایف اجتماعی  :
مومنین ضمن منطبق نمودن اعمال و زندگی فردی بر اصول و قوانین الهی نسبت به جامعه بشری تکالیفی دارند که بایستی بر اساس دستورات خداوند انجام وظیفه نمایند. وظایف اجتماعی مومنین به صورت اجمال بدین قرار است :
۱- موفقیت در کسب مال ، درجات علمی ، توانایی هایی در امور مختلف که به عنوان مهارت شناخته شده و عامل وسعت دادن زندگی و تسلط بر امور است ، همگی نعمت های پروردگار بوده که مومنین موظفند در بهرمندی از آنها اعتدال را رعایت نموده و قسمتی از آن را به نیازمندان هدیه نمایند که به این عمل "انفاق"گفته می شود. بدین ترتیب روحیه ی نوعدوستی و اتحاد بین افراد اجتماع ایجاد می شود.
۲- در انجام وظایف اجتماعی که خدمات رسانی به عموم مردم است ، با مخالفت هایی از سوی استعمارگران و انحصارطلبان مواجه خواهیم شد که از هیچ گونه تهمت و اهانتی کوتاهی نمی کنند زیرا منافع ایشان در قبضه نمودن ثروت و فرصت های پیشرفت در اجتماع بوده تا مردم را مانند بردگانی در اشکال مختلف در اختیار داشته باشند.
در برخورد با این رفتار بایستی حدود الهی را حفظ نموده و بدی را با روش صحیح دفع و نیکی را جایگزین نمود تا ضمن فراهم آمدن زمینه ی هدایت و اتمام حجت برای مخالفین از آلوده شدن به ظلم نسبت به دیگران جلوگیری به عمل آید. خداوند به کسانی که در انجام امور فردی و مسئولیت های اجتماعی از دستورات او تبعیت نمایند سرای نیکو در آخرت را وعده فرموده است.

  موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.