المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره نحل - آیه ۴۱)
    
بازدید: 51
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
وَالَّذِينَ هَاجَرُوا فِي اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً ۖ وَلَأَجْرُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ ۚ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ 
و آنان که پس از ستم دیدنشان برای به دست آوردن خشنودی خدا هجرت کردند، یقیناً آنان را در این دنیا در جایگاه و مکانی نیکو جای دهیم، و قطعاً پاداش آخرت بهتر و برتر است، اگر می دانستند.


قرآن کریم( سوره نحل - آیه ۴۱)


  شرح :
جوامع بشری دستخوش رقابت گروه های مختلف با افکار گوناگون است که هریک سعی دارد با به دست گرفتن قدرت ، منافع خود را حفظ کند. تلاش برای کسب منافع و حفظ قدرت باعث نزاع و حتی ظلم به همنوعان می گردد تا آنجا که عرصه بر گروهی تنگ شده و چاره ای غیر از ترک آن سرزمین را ندارند.
خداوند به آن دسته از مومنین که از طرف حکومت ستمگر تحت فشار قرار می گیرند ، امر به مهاجرت فرموده است و آن را نه تنها فرار یا عقب نشینی از مبارزه نمی داند بلکه نوعی تغییر روش عقلانی در انتخاب محیط مناسب برای زندگی می خواند زیرا :
۱- زمین خدا وسیع بوده و مکان های مختلف دارای شرایط اقلیمی متفاوتی هستند که استعداد پرورش انواع گیاهان و حیوانات خاص خود را داشته و فرصتی برای تجدید حیات به شمار می رود.
۲- مردم هر منطقه دارای تفکر و روش خاصی هستند که فرهنگ آنها محسوب شده و امکان سازگاری بهتر با ایده های جدید فراهم می گردد که می توان برای برقراری ارتباط جهت انتقال و انتشار عقاید حقه از آنها بهرمند شد.
به همین دلیل مهاجرت یک فرصت محسوب شده و بر همین اساس پروردگار جهان فراهم شدن جایگاه نیکو برای مهاجران در همین دنیا را وعده فرموده است و با توجه به فضل خدا تحقق این وعده ی الهی در دنیا  به آخرتی بهتر ختم خواهد شد زیرا خداوند دنیا را مزرعه ی آخرت قرار داده و مهاجرین الی الله را در این راستا پذیرا و تامین می نماید.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.