المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره نحل - آیات ۲۲ و ۲۳)
    
بازدید: 57
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۚ فَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ قُلُوبُهُمْ مُنْكِرَةٌ وَهُمْ مُسْتَكْبِرُونَ ﴿٢٢﴾ لَا جَرَمَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْتَكْبِرِينَ ﴿٢٣﴾
معبود شما معبودی یگانه است؛ پس کسانی که به آخرت ایمان نمی‌آورند، دل هایشان انکار می کند، و آنان مستکبرند. (۲۲) ثابت و یقینی است که خدا آنچه را پنهان می کنند و آنچه را آشکار می نمایند، می داند؛ قطعاً او مستکبران را دوست ندارد. (۲۳)


قرآن کریم( سوره نحل - آیات ۲۲ و ۲۳)


شرح :
محبت نیروی قدرتمندی است که همه ی انسان ها را به هم پیوسته و عامل تشکیل اجتماعات بزرگ و کوچک گردیده است. علی رغم وجود اختلافات فکری و تفاوت در روش های زندگی و علاقه ها ، این نیروی محبت است که افراد را گرد هم جمع آوری نموده و باعث رونق اجتماعات بشری و پیروزی آنها بر مشکلات و حوادث ویرانگر واقع در روند طبیعت دنیا شده است.
نیروی محبت در بین حیوانات و انسان ها به وضوح قابل مشاهده است اما این عامل نگهدارنده در بین تمام ذرات و اشیای عالم موجود است که تحت نامها و تعاریف مختلف از قبیل جاذبه ، چسبندگی و پیوستگی و ... در تمام علوم شناخته و پذیرفته شده است.
این نیروی مفید که یکی از موهبت های  الهی است علی رغم همه ی اهمیت و ضرورتی که دارد و مورد قبول همگان نیز می باشد ، توسط خطری بزرگ مورد تهدید بوده که اگر در رفع آن خطر کوتاهی شود اجتماع بشری را به طرف اضمحلال سوق خواهد داد.
این خطر بزرگ "تکبر" است که به معنی رایج " خود بزرگ بینی" نسبت به دیگران یا " خود را برتر از دیگران دیدن" است. خداوند وجود این صفت در انسان را به عنوان یک خطر بزرگ معرفی نموده و با بیان های مختلف مردم را نسبت به آن هشدار داده است.
در موارد متعددی در قرآن و روایات تذکر داده شده که انسان ها همگی دارای قابلیت های یکسان و برابر هستند  و این حقیقت را با بررسی موفقیت افرادی از نژادهای گوناگون در موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، ورزشی، هنری ، علمی در اقصی نقاط دنیا می توان مشاهده نمود.
کسانی که خود را بهتر از دیگران می دانند معمولا از افرادی هستند که  برای کسب موفقیت از طریق معمومل و منطقی رایج در اجتماع گریزان بوده و می خواهند بدون تحمل زحمت و با در اختیار گرفتن دیگران با حالت سلطه گری از ثمره زحمات ایشان بهرمند شوند به همین دلیل است که در موضع قدرت سیاسی - اجتماعی به افراد متکبر" مستکبرین" گفته می شود و مورد نفرت عموم مردم هستند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.