المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره نحل - آیات ۱۵ و ۱۶)
    
بازدید: 55
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
وَأَلْقَىٰ فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِكُمْ وَأَنْهَارًا وَسُبُلًا لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿١٥﴾ وَعَلَامَاتٍ ۚ وَبِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ ﴿١٦﴾
و در زمین کوه هایی استوار افکند تا شما را نلرزاند، و نهرها و راه هایی را تا راه یابید. (۱۵) و نشانه ها ، و به وسیله ستارگان راهیابی می کنند. (۱۶)


 قرآن کریم( سوره نحل - آیات ۱۵ و ۱۶)


 شرح :
خداوند انسان را خلق فرمود و برای زندگی او در زمین شرایط لازم را فراهم نمود تا بقا یابد. از جمله شرایط بقای انسان توانایی انتقال به نقاط مختلف این کره ی خاکی است تا بتواند در هنگام تغییر شرایط با جابجایی ، از نعمت های موجود در مکان های دیگر بهرمند شود.همچنین برقراری ارتباط با سایر همنوعان را برای ایجاد اتحاد و تشکیل گروههای بزرگ قدرتمند ، میسر ساخت.
خالق هستی این توانایی را در دو بخش برای انسان قرار داد :
۱- وجود علائمی از قبیل کوه ها دراشکال مختلف که علاوه بر حفظ ثبات در مقابل زلزله و محل نگهداری انواع معادن به عنوان گنجینه ای در زمین است همچنین مسیرهایی از میان آنها که رفت و آمد را امکان پذیر ساخته است. صورت های فلکی علائم دیگری هستند که از نحوه قرار گرفتن ستارگان در نقاط متفاوت از فضا به وجود آمده، و می توان با مشاهده ی آنها جهت یابی نمود و مسیر رفت و آمد به سایر مکان ها در روی زمین را دریافت.
۲- قدرت تشخیص برای درک ضرورت جهت یابی و اجرای این امر مهم که در ابتدا بر اساس علائم موجود در طبیعت صورت گرفت و سپس با ظهور استعدادهای علمی که خداوند در ذات او قرار داده بود و انواع تجهیزات را ساخته و آن را گسترش دهد تا امروز که در آسمان بالاتر از پرندگان پرواز می کند و بهتر از نهنگ به اعماق اقیانوس فرو رفته و فوق این مراتب ، به فضای خارج از کره ی زمین راه پیدا نمود.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.