المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم(سوره نحل - آیه ۱۳)
    
بازدید: 55
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
وَمَا ذَرَأَ لَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ ۗ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ 
نیز آنچه را که در زمین به رنگ های گوناگون برای شما آفرید ، مسلماً در این نشانه ای است برای گروهی که متذکّر می شوند. 


قرآن کریم(سوره نحل - آیه ۱۳)


 شرح :
در علم منطق موجودات را رتبه بندی کرده و ابتدا اجناس مختلف را مطرح و سپس هر جنسی به انواع و هر نوع به گروهها و به همین ترتیب انتشار ادامه می یابد.
به عنوان مثال انسان ها همه از یک جنس هستند و گیاهان از جنسی دیگر ؛ گیاهان به انواع ثمری و غیر ثمری تقسیم می شوند و درختان ثمری در خانواده های مختلفی وجود دارند.
یعنی در بین انواع میوه ها اگر سیب را در نظر بگیریم ارقام مختلف سیب را مشاهده می کنیم که در شکل و اندازه و رنگ ها با خواص و طعم متفاوت وجود دارد که با ترکیب نژادهای آنها می توان به گونه های بی شماری رسید.
این امکان ترکیب و کشف انواع ، از یک میوه یا حیوان بیانگر وجود نیروهای ذاتی در هر نوعی از موجودات است که به عنوان استعداد می شناسیم . برای کشف این استعدادها در ذات هر موجودی از جنس گیاه یا حیوان مستلزم کشف علوم مربوطه به آن موضوع و در نوع آن است.
حال ملاحظه نمائید که در این بی کرانه ی آفرینش چه اجناس و در چند نوع وجود دارد در حالی که از هر نوعی قابلیت ترکیب و استخراج چندین رقم وجود دارد.
این قابلبت کثرت تنوع در خلقت نشانه ی علم خالق آن هاست که این همه قابلیت ها را به صورت استعداد در ذات هر مخلوقی تعبیه نموده تا در ادامه ی جریان خلقت و در شرایط مساعد ظاهر شده ، زمینه ی ادامه حیات و موضوع فعالیت علمی انسان برای بهرمندی بیشتر از عالم خلقت قرار گیرد.
آیه ی شریفه به این چنین کیفیتی را در انواع مخلوقات اشاره فرموده است تا انسان را به تفکر صحیح و کشف علوم مربوطه ترغیب نماید.و بدیهی است که ادراک کننده ی این علوم بر درگاه پروروگار عالم سر تعظیم و بندگی فرود خواهد آورد زیرا هر کدام از این ها نشانه عظمت خالق آن است.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.