المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره حجر - آیات ۹۷ الی ۹۹)
    
بازدید: 54
    

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضِيقُ صَدْرُكَ بِمَا يَقُولُونَ ﴿٩٧﴾فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَكُنْ مِنَ السَّاجِدِينَ ﴿٩٨﴾ وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّىٰ يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ ﴿٩٩﴾
ما می دانیم که تو از آنچه می گویند، دلتنگ می شوی. (۹۷) پس پروردگارت را همراه با سپاس و ستایش تسبیح گوی و از سجده کنان باش. (۹۸) و پروردگارت را تا هنگامی که تو را مرگ بیاید، بندگی کن. (۹۹)


قرآن کریم( سوره حجر - آیات ۹۷ الی ۹۹)


شرح :
خداوند هدایت کننده ی مومنین به راه سعادت بوده و پشتیبان آنها در تحمل سختی ها تا رسیدن به نتیجه مطلوب است که طبق آیات شریفه این هدایت و همراهی در سه مرحله صورت می گیرد :
الف ) معتقد بودن مومنین به نظارت خداوند بر احوال آنها که باعث می شود احساس تنهایی و دلتنگی نکرده و از مقاومت لازم برای تحمل فشارها تا رسیدن به مقصد برخوردار گردند.


ب) انجام عبادت و راز و نیاز با پروردگار شرایط ذیل که قطعا نجات بخش مومنین خواهد بود :
۱-  تسبیح نمودن ، یعنی پروردگار را منزه از شریک و هر گونه توصیف(محدودیت) دانستن ، یکی از عوامل کسب توانایی در تحمل مشکلات است زیرا این عمل به قلب مومن آرامش داده ازاو را مراجعه به غیر خدا منع می نماید و از سرگردانی و نا امید شدن او جلوگیری می کند.
۲- حمد پروردگار که اولا عامل ایجاد صفت قناعت شده و باعث بهرمندی و رضایت خاطر از نعمت های موجود می گردد. ثانیا باعث برکت و افزایش نعمت ها هم از نظر تنوع در انواع مختلف و هم ادامه یافتن آنها و جلوگیری از آفات خواهد شد که تامین کننده ی نیازها و تقویت زندگی می باشد.
۳-  در شمار سجده کنندگان بودن عامل دیگر کسب آرامش است زیرا مومن با انجام سجده به درگاه خالق عالم تواضع نموده و در نتیجه خود را در پناه قدرتی عظیم می بیند که قادر مطلق در حمایت از مخلوقات و تامین آنها می باشد.


ج) در بندگی خدا ماندن تا رسیدن به مرتبه ی یقین( پایان عمر: ساعت مرگ). کسی که با ایجاد ارتباط با پروردگار و داشتن راز و نیاز بر بندگی خود برای خدا اصرار ورزد اثراتی بدین ترتیب خواهد داشت :
۱- قوای انسانی او شامل قوای روحی و جمسی تحت تربیت و پرورش خدا قرار گرفته و برای ادامه ی زندگی تا آخر عمر جوابگوی نیازهای او خواهد بود.
۲- در صورتی که منظور از "الْيَقِينُ" ساعت مرگ باشد یعنی تا پایان عمر ، تحت حمایت خداوند خواهد بود پس جای نگرانی از بابت بی توجهی مردم وجود ندارد. همچنین می تواند منظور از "الْيَقِينُ" رسیدن به مرحله ی عالی از اداراک باشد به طوری که حضور و حمایت خالق را با تمام وجود حس نموده از بی توجهی و حتی آزار دیگران هیچ گونه احساس نگرانی نخواهد داشت.

  موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.