المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره حجر - آیات ۴۳ الی ۴۵)
    
بازدید: 59
    

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِينَ ﴿٤٣﴾ لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَابٍ لِكُلِّ بَابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ ﴿٤٤﴾ إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ ﴿٤٥﴾
و مسلماً دوزخ، وعده گاه همگی آنان است. (۴۳) برای آن هفت در است، برای هر دری گروهی از پیروان شیطان تقسیم شده اند. (۴۴) به یقین، پرهیزکاران در بهشت ها و چشمه سارها هستند. (۴۵)


قرآن کریم (سوره حجر - آیات ۴۳ الی ۴۵)


 شرح :
خداوند متعال علی رغم آزادی دادن به شیطان جهت امتحان انسان ، راه های نجات بی شماری برای مومنین گشوده است که از اشارات آمده در این آیات شریفه می توان استنباط نمود :
الف ) برای جهنم هفت درب بیان شده است یعنی :
۱- راههای انحرافی که توسط شیطان ترسیم شده محدود است پس ای انسان طالب کمال آگاه باش که شناختن و نجات از آنها مشکل نیست.
۲- "تقسیم شدن پیروان شیطان"حکایت از برنامه ریزی شیاطین برای به انحراف کشاندن انسان دارد که ایجاب می نماید ، خطری به نام وجود شیطان را باور نموده و با آن به طور جدی خورد شود.
۳- واژه ی " پیروان" نشان دهنده ی انتخاب آزادانه این افراد از دعوت شیطان است که به صورت وسواس های گوناگون ظاهر و اجرا می گردد و هیچ گونه اجباری در انجام گناه اعمال نمی شود.
ب) برای بهشت هیچ دری مشخص نشده است یعنی :
۱- بهشت حد و مرزی ندارد و انسان هر لحظه می تواند در بهشت باشد کافی است که از آن هفت موضوع معرفی شده به عنوان درهای جهنم پرهیز نماید به همین دلیل آیه ی شریفه با قید تاکید " الْمُتَّقِينَ : پرهیزگاران"بیان شده است.
۲- نبودن در برای بهشت نشان دهنده نامحدود بودن فضل و کرم پروردگار است که همه ی بندگان را بر خوان گسترده ی خود پذیرا می باشد زیرا " بهشت " برای انسان خلق شده و قرار است منزلگاه ابدی او باشد.

  موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.