المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره حجر - آیات ۴ و ۵)
    
بازدید: 60
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَمَا أَهْلَكْنَا مِنْ قَرْيَةٍ إِلَّا وَلَهَا كِتَابٌ مَعْلُومٌ ﴿٤﴾ مَا تَسْبِقُ مِنْ أُمَّةٍ أَجَلَهَا وَمَا يَسْتَأْخِرُونَ ﴿٥﴾
و هیچ شهری را نابود نکردیم مگر اینکه برای آن سرنوشتی معین بود. (۴) هیچ ملتی از اجل معین خود نه پیش می افتد و نه پس می ماند. (۵)


قرآن کریم (سوره حجر - آیات ۴ و ۵)


شرح :
در آیه ی شریفه هیچ قید یا دلیلی مبنی بر وجود فساد به عنوان علت برای پایان عمر امت بیان نشده بلکه متعاقب آن" پایان اجل" آمده است و این گونه می نماید که خالق آفرینش ، برنامه ای پیچیده و مفصل برای مخلوقات خود تدوین نموده است که دارای مراحل مختلف است. موجودات در هر مرحله ای از سیر تکاملی خود با قرار گرفتن در شرایط خاص محیطی ، تعدادی از خصوصیات ذاتی آنها که به صورت استعداد درونی نهفته دارند شکوفا شده بهره ای ارائه می دهند و سپس به مرحله ی بعدی وارد می گردند.
انسان نیز یکی از بی شمار مخلوقات در جهان آفرینش است که با لحاظ نمودن همه ی خطرات و حوادثی که متحول کننده ی زندگی است و دارای طول عمری مشخص و از پیش تعیین شده می باشد.
همچنین امکانات و فرصت های موجود در زندگی نیز مشمول این اصل می باشند به همین دلیل بر شناخت و استفاده ی بهینه از آنها تاکید شده است. بنابراین لازم است که مومنین اولا برای شناخت نعمت ها و نحوه ی بهربرداری هر چه بهتر از آنها با منابع علمی و تجربی مطمئن ارتباط داشته تا قبل از اتمام عمر نعمت و پایان فرصت ، از آنها بهرمند گردند.
ثانیا موجودیت انسان نیز مشمول این مهلت گردیده که ایجاب می نماید هر کسی در شناخت استعدادها و رسالت تعیین شده برای آنها که وظیفه ی فرد در راستای هدف خلقت اوست کوشا بوده و تا قبل از تمام شدن مهلت مقرر به ایفای نقش خود در جهان موفق شود.
در همین راستا ارسال رسولان الهی همراه با کتب آسمانی که دستورالعمل چگونه زیستن است برای ارشاد انسان و جهت تحقق این هدف بوده است که رسالت هر فرد را برای او مشخص می نماید. لذا ضرورت دارد تا هر کسی در شناخت دین خود و انتخاب روش صحیح زندگی نهایت تلاش را به کار بندد.

 موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.