المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره رعد - آیه ۶)
    
بازدید: 71
    

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ وَقَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمُ الْمَثُلَاتُ ۗ وَإِنَّ رَبَّكَ لَذُو مَغْفِرَةٍ لِلنَّاسِ عَلَىٰ ظُلْمِهِمْ ۖ وَإِنَّ رَبَّكَ لَشَدِيدُ الْعِقَابِ 
و از تو پیش از خیر و خوشی تقاضای شتاب در عذاب می کنند، با اینکه پیش از آنان عذاب ها و عقوبت های عبرت آموز گذشته است و قطعاً پروردگارت نسبت به مردم با ظلم و ستمی که می کنند صاحب آمرزش است، و مسلماً پروردگارت سخت کیفر است.


قرآن کریم ( سوره رعد - آیه ۶)


 شرح :
چرا انسانی که برای هدایت و سیر درعالم ملکوت خلق شده و دعوت رسولان الهی را نپذیرفته و تهدیدات خداوند در خصوص نزول عذاب را به تمسخر می گیرد؟

 از قرائن موجود در آیات قرآن و روایات معصومین چند علت اساسی برای چنین حالتی استنباط می شود که اجمالا تقدیم می گردد: 
الف) عالم خلقت دو بعد دارد :
۱- بعد ظاهری : آنچه که خلق شده و به طور معمول برای همگان قابل روئیت بوده و عرصه ی فعالیت و زندگی همه ی موجودات است.
۲- باطن : بعد ملکوتی که باطن عالم بوده و هر نوع تغییری در عالم ظاهر ابتدا در آنجا برنامه ریزی شده و سپس مراحل پیدایش را برای ظهور در عالم مادی ، طبق مقدارات الهی سپری می نماید.
برای موجوداتی که در عالم ظاهری زندگی می کنند درک علوم عالم باطن و کیفیت تحولات آن میسر نیست مگر در مواردی استثنایی که اذن خدا بر مشاهده ی آن برای افرادی به منظور خاصی تعلق گرفته باشد ؛ لذا درخواست کنندگان عذاب از عظمت و شدت سختی آن بی خبرند که این گونه رفتار می کنند.
ب) جاذبه های دنیا و میل شدید غرایز انسان در بهرمندی از آنها عامل مهم دیگری است که درک حقایق نهفته در تقدیرات عالم ملکوت را دشوار نموده و در علت پذیرفته نشدن دعوت هدایت از طرف مخاطبان را باید لحاظ نمود.
ج) برای فرار از عذاب وجدان و خلاصی از شرمندگی ناشی از عدم مسئولیت پذیری در مقابل افراد مومن که عامل اتمام حجت بر مخالفان حق هستند باعث می شود که این افراد به حربه ی تمسخر توسل جسته بلکه بتوانند به این روش اذهان عمومی را مشوش نموده و از زیر بار رسالت هدایت پذیری با خیال آسوده شانه خالی کنند.‌
غافل از اینکه تاریخ تمدن انسانی پر است از مواردی که اقوامی قدرتمند به علت مخالفت با رسولان الهی گرفتار انواع عذاب ها گشته و از روی زمین محو شده اند و جز اندک آثاری که برای عبرت آیندگان نگهداشته شده و چیزی از آنها باقی نمانده است.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.