المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره یوسف - آیه ۱۱۰)
    
بازدید: 69
    

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
حَتَّىٰ إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَنْ نَشَاءُ ۖ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ ﴿١١٠﴾
تا زمانی که پیامبران مأیوس شدند و گمان کردند که به آنان دروغ گفته شده است. یاری ما به پیامبران رسید؛ پس کسانی را که خواستیم رهایی یافتند و عذاب ما از گروه مجرمان برگردانده نمی شود. (۱۱۰)

قرآن کریم ( سوره یوسف - آیه ۱۱۰)


  شرح :
عالم موجود سراسر پیچیده در ابهاماتی سنگین است که تیزترین بینش ها از درک اعماق اسرار آن درمانده است. زیرا اساس آن بر مشیت الهی بنا نهاده شده و با علم خدا خلق و با اراده ی قدرتمند او اداره می شود.
در این عالم هر موجودی به قوایی درونی مجهز شده که در ابتدا به صورت استعداد نهفته بوده سپس با قرار گرفتن در صحنه هایی که برای پرورش او تدبیر شده است برانگیخته شده و مراحل رشد خود را طی می کند تا به حد مورد نظر در تقدیرات تعیین شده در سرنوشت خود برسد.
انسان نیز یکی از این موجودات است که ضمن آموختن علوم مختلف بایستی با قرار گرفتن در حوادث تلخ و شیرین استعدادهای درونی اش پرورش یافته ، به مرحله ی ظهور توانایی برسد و برای ساختن و اداره ی امور شخصی و مسئولیت های اجتماعی تثبیت گردد.
هیچ کس غیر از خداوند که خالق انسان است از نوع استعدادها و نحوه ی پرورش آنها آگاه نیست به همین دلیل عموم دعوت کنندگان در انتظار کشیدن بر هدایت مردم از پا افتاده و بدرگاه استغاثه می جویند.
زیرا از علم کامل خلقت و مراحل لازمه ی هدایت ، کاملا آگاه نبوده و "موعد تغییر و نحوه ی متحول شدن"افراد برای پذیرفتن هدایت را نمی دانند که آیه ی شریفه به این امر عظیم اشاره دارد.
به همین دلیل در آیات متعددی به طور مکرر به پیامبر گرامی سفارش شده است که فقط امر ابلاغ را انجام دهد و انتظار پذیرفته شدن نداشته باشد تا مراحل تعیین شده برای تصفیه مومن از کافر طی شده و هدایت شوندگان با کمک پروردگار نجات یابند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.