المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره یوسف - آیات ۱۰۵ و ۱۰۶)
    
بازدید: 74
    

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
وَكَأَيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ ﴿١٠٥﴾وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ ﴿١٠٦﴾
و در آسمان ها و زمین چه بسیار نشانه هاست که بر آنها می گذرند در حالی که از آنها روی می گردانند. (۱۰۵) و بیشترشان به خدا ایمان نمی آورند مگر آنکه شریک قرار می دهند. (۱۰۶)


قرآن کریم ( سوره یوسف - آیات ۱۰۵ و ۱۰۶)


  شرح :
چرا باید انسانی که خدا پرستی و کمال طلبی در ذات او نهفته است و مطلوب فطرت اوست بی توجه از کنار نشانه های پروردگار خویش عبور کند؟! چنین حالتی در وضعیتی حادث می شود که همگی به وجود خدا و ارزش های معنوی اقرار داشته و آن را به زبان طلب می نمایند.
عاملی که بیش از هر چیزی موثر به نظر می رسد نداشتن شناخت کافی نسبت به ارزش های معنوی و تفاوت آنها با جلوه های عالم دنیاست که باعث شده شدیدا جذب زیبائی های زندگی مادی شده  و جلوه های معنوی در چشم او در درجه ی اعتبار ساقط شود در نتیجه از نشانه های الهی در پیرامون خود غافل گردد.


نکته ی دیگری که مد نظر آیه ی شریفه قرار گرفته شرک ورزیدن مردمی هست که با وجود ایمان آوردن به خدا مبتلا به شرک زندگی می کنند! چگونه می شود فهمید که فردی خداپرست به شرک مبتلا شده است و علت آن چیست؟؟
وقتی مشاهده می کنیم که مردمی به ظاهر مومن برای رسیدن به اهداف خود به روشها و ابزاری متوسل می گردند که باعث شکستن حرمت ها و تجاوز به حقوق مردم با عبور از حدود الهی می گردند نتیجه می گیریم که ایشان به زبان خداپرستند ولیکن در عمل عوامل دیگری را در تعیین سرنوشت و نتایج کار موثر می دانند که این عملکرد افراد دلیل بر مشرک بودن آنهاست ؛ زیرا مومن به خدا موظف است با حفظ حدود الهی و رعایت حقوق دیگران به سمت اهدافی که تامین کننده ی سعادت بشریت هستند حرکت کند.


اما این شرک ورزیدن چند علت دارد :
۱- عدم تحمل مشکلات راه حق و راحت طلبی که باعث استفاده از عواملی به عنوان میانبر می گردد.
۲- اصرار داشتن بر خواسته های مادی که بعضا حصول آنها تابع شرایط خاصی بوده و در مواردی نیز ممکن است غیرمعقول باشد لذا از طریق صحیح مقدور نبوده و اتکا به واسطه ها پیش می آید که به شرک ختم می شود.
۳ - عجله در وصول به خواسته های مادی است که می خواهد با کمک گرفتن از عواملی که در شرع مقدس از آنها منع گردیده و زودتر به آنها دست یابد.

  موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.