المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره یوسف - آیات ۹۱ و ۹۲)
    
بازدید: 75
    

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
قَالُوا تَاللَّهِ لَقَدْ آثَرَكَ اللَّهُ عَلَيْنَا وَإِنْ كُنَّا لَخَاطِئِينَ ﴿٩١﴾ قَالَ لَا تَثْرِيبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ ۖ يَغْفِرُ اللَّهُ لَكُمْ ۖ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ ﴿٩٢﴾
گفتند: به خدا سوگند یقیناً که خدا تو را بر ما برتری بخشید و به راستی که ما خطاکار بودیم. (۹۱) گفت: امروز هیچ ملامت و سرزنشی بر شما نیست، خدا شما را می‌آمرزد و او مهربان ترین مهربانان است. (۹۲)


قرآن کریم ( سوره یوسف - آیات ۹۱ و ۹۲)


شرح :
خداوند انسان را برای زندگی بر روی زمین خلق فرمود و روش حرکت انسان را برای کسب علوم زمینی بر اساس آزمون و خطا مقرر فرمود. از آنجا که وجود انسان ترکیبی از ماده و روح بوده که تمایلات غریزی برای حفظ بقا همراه با لغزشهای مربوطه بعضا عامل توقف حرکت او در مسیر معنوی می گردد ، راه حلی بنام "توبه " برای او قرار داد تا بتواند با مراجعه به پروردگار و کمک گرفتن از خداوند فرصت های از دست رفته و زیان های ناشی از ارتکاب به گناه را جبران کرده و به کمال مطلوب خود نائل گردد.
حضرت یوسف (ع) به عنوان پیغمبری که از جانب خدا وظیفه هدایت و خدمت به خلق را بر عهده دارد با الهام پروردگار به این حقایق آگاه بوده و تربیت لازم را برای تحمل مشکلات رفتاری سایر بندگان دریافت نمودند لذا بدون اعمال هیچ گونه مجازات یا سرزنشی در خواست بخشش برادران را اجابت نمود و راه هدایت را بر آنان می گشاید تا بتوانند با یاری خداوند زیان های گذشته را جبران نمایند.
بنابراین بر عموم مومنین علی الخصوص علما و اساتید در علوم دینی و تربیتی لازم است که این آیه ی شریفه را مد نظر قرار داده و نسبت به تربیت شاگردان و طالبین هدایت با تحمل بیشتر و دیدگاهی وسیع تر اقدام نمایند.

 موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.