المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره یوسف - آیه ۸۷)
    
بازدید: 73
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
يَا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ 
ای پسرانم! بروید آن گاه از یوسف و برادرش جستجو کنید و از رحمت خدا مأیوس نباشید؛ زیرا جز مردم کافر از رحمت خدا مأیوس نمی شوند.


قرآن کریم ( سوره یوسف - آیه ۸۷)


 شرح :
آنچه که ما آن را مشکل می نامیم در واقع موضوعی است که با نوعی روش بر خورد با او می توانیم آن را به عنوان نعمتی از نعمت های الهی مورد بهربرداری قرار دهیم. میزان موفقیت افراد در برخورد با این موضوعات مشکل نما به چند عامل بستگی دارد که اجمالا تقدیم می گردد :
۱- میزان تجربه ی فرد که علم او به موضوع بوده و راه ورود به آن را به او نشان می دهد.
۲- نوع برخورد شخص با موضوع می تواند در سرعت کشف راه حل موثر باشد زیرا دنیا دائما در حال تغییر بوده و لازم است تا محققین حالت انعطاف پذیری را در روحیه ی خود حفظ نموده و به این ترتیب آماده ی دریافت علوم و مهارت های جدید برای حل مشکلات باشند.
۳- انسان موجودی طالب بی نهایت است که در حرکت به سمت کمال تعیین شده از طرف خالق خود توقفی ندارد لذا ایجاب می نماید که چیزی به نام بن بست برای او وجود نداشته باشد بنابراین آنچه را که فرد به عنوان بن بست تصور نموده و از یافتن راه حل برای آن ناامید گشته اولا ضعف فکری اوست که از کسب علوم و تجربه ی لازم برای مواجه شدن با مسائل جدید برخوردار نشده است.
ثانیا وجود او برای تحمل سختی های خاص و موضوعات بزرگ تربیت نشده و به سرعت احساس خستگی و ناامیدی به او دست می دهد.
ثالثا ارتباط با خدا برای درک الهامات و بهرمند شدن از یاری او کمتر از حد انتظار بوده و ایمان ایشان دچار ضعف و سستی می گردد و از ادامه ی تلاش دست برمی دارند.
حضرت یعقوب (ع) که شخصیتی تربیت شده به دست خالق عالم است از این علوم و مزایا بهرمند بودند ، لذا با اطمینان کامل برای یافتن یوسف و برادرش در پایداری در تحقیق با توکل برخدا تا حصول موفقیت به فرزندان اصرار ورزیده و ناامیدی را کفر می داند و با این بیان ایشان را در انجام وظیفه ی تعیین شده پایدار می سازد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.