المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره یوسف - آیه ۷۷)
    
بازدید: 75
    

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
قَالُوا إِنْ يَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ ۚ فَأَسَرَّهَا يُوسُفُ فِي نَفْسِهِ وَلَمْ يُبْدِهَا لَهُمْ ۚ قَالَ أَنْتُمْ شَرٌّ مَكَانًا ۖ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا تَصِفُونَ 
برادران گفتند: اگر این شخص دزدی می کند ؛ زیرا پیش تر برادر او هم دزدی کرد. یوسف این تهمت را در دل خود پنهان داشت و نسبت به آن سخنی نگفت و این راز را فاش نساخت. در پاسخ آنان گفت: منزلت شما بدتر است و خدا به آنچه بیان می کنید، داناتر است.


قرآن کریم ( سوره یوسف - آیه ۷۷)


  شرح :
  این آیه ی شریفه چند پیام مهم برای مومنین دارد :
۱- خداوند خالق عالم بوده و دارای طرح و برنامه هایی دقیق و غیر قابل تصوری در موضوعات مختلف برای مخلوقات از جمله انسان می باشد که هر لحظه مصلحت او ایجاب نماید آن را به اجرا گذاشته و به نتیجه ی مورد نظر واصل می گرداند.
۲- خداوند یاور مومنین بوده و راه حل هر مشکلی را در برخورد با حوادث طبیعی و یا در مبارزه با دشمنان به آنها الهام نموده و ایشان را پیروز میدان می سازد. 
۳- اشخاص در برخورد با صحنه هایی که حقایق در آنها نهفته بوده و دارای ابهام باشد بر اساس ذهنیت خود قضاوت می کنند که این ذهنیت غالبا نشان دهنده ی نوع تفکر و به عبارت دیگر معرف دیدگاه آنهاست بنابراین اولا لازم است مومنین به طور دائم افکار و ذهنیات خود را مورد بازنگری و اصلاح قرار داده تا بتوانند بهترین دیدگاه را نسبت به حوادث واقع داشته باشند. ثانیا از قضاوت نسبت به حوادث و امور مبهمی که حقایق آنها کشف نشده سکوت اختیار نموده تا کسی را مورد اتهام قرار ندهند.
لذا با توجه به این ویژگی افراد امتحان الهی ، با ایجاد صحنه های مبهم حقایق نهفته درون را آشکار و نیت های خیر یا شری که می تواند ماهیت ایشان باشد را آشکار می نماید.
بنابراین اظهارات برادران یوسف در این واقعه بیانگر اغراض نهفته ایشان بود که به علت عدم توبه و اصلاح به ماهیت ایشان تبدیل و در باطن آنها ماندگار شده بود. به همین دلیل مجددا مرتکب تهمت دزدی گردیدند همچنان که قبلا نیز به این عمل ناپسند نسبت به حضرت یوسف ارتکاب ورزیده بودند و این بار در مورد برادر حضرت نیز مرتکب شدند.

  موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.