المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره یوسف - آیات ۶۷ و ۶۸)
    
بازدید: 77
    

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
وَقَالَ يَا بَنِيَّ لَا تَدْخُلُوا مِنْ بَابٍ وَاحِدٍ وَادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُتَفَرِّقَةٍ ۖ وَمَا أُغْنِي عَنْكُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ ۖ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ ۖ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ ۖ وَعَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ ﴿٦٧﴾وَلَمَّا دَخَلُوا مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُمْ مَا كَانَ يُغْنِي عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا حَاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ قَضَاهَا ۚ وَإِنَّهُ لَذُو عِلْمٍ لِمَا عَلَّمْنَاهُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ ﴿٦٨﴾
و گفت: ای پسرانم! از یک در وارد نشوید بلکه از درهای متعدد وارد شوید و البته من نمی توانم هیچ حادثه ای را که از سوی خدا برای شما رقم خورده از شما برطرف کنم، حکم فقط ویژه خداست بر او توکل کرده ام و توکل کنندگان باید به خدا توکل کنند. (۶۷)
هنگامی که فرزندان یعقوب از آنجایی که پدرشان دستور داده بود، وارد شدند، تدبیر یعقوب نمی توانست هیچ حادثه ای را که از سوی خدا رقم خورده بود، از آنان برطرف کند جز خواسته ای که در دل یعقوب بود که خدا آن را به انجام رساند، یعقوب به سبب آنکه تعلیمش داده بودیم از دانشی برخوردار بود ولی اکثر مردم نمی دانند. (۶۸)


قرآن کریم ( سوره یوسف - آیات ۶۷ و ۶۸)


 شرح :
خداوند ضمن لحاظ نمودن اختیار برای انسان مقدرات عالم را تعیین فرمود. خالق انسان توانائی هایی را به صورت استعدادهای بالقوه در ذات او قرار داد که با تفکر تحت تعلیم و تربیت صحیح به ظهور رسیده عامل قدرتمندی او در زندگی گردد.
این قوای ذاتی در برخورد با حوادث مختلفی که موجودیت انسان را به خطر می اندازد برانگیخته شده ، با تلاش مبنی بر تفکر صحیح رشد یافته به موفقیت در انواع موضوعات زندگی دست پیدا می کند.
لازم است که انسان در انجام امور مختلف زندگی تجربیات و اندوخته های علمی خود را به کار گیرد زیرا این عمل مقتضی طبیعت زندگی انسانی و مبتنی بر اصول عقلی می باشد که یک موهبت عظیم الهی برای انسان محسوب می شود ؛ سپس برای مواجهه با حوادث پیش بینی نشده که هر لحظه و در هر موضوعی امکان وقوع آنها می رود برخدا توکل نماید.
این چنین عملکردی مقتضی زندگی بشری بوده که حتی پیامبران الهی با وجود برخورداری از پشتیبانی خدا و اتصال به منبع علوم غیب پروردگار بر این روش پایداری نموده تا پس از طی مراحل طبیعی و طبق مقدارت الهی به نتایج مطلوب نائل آمده اند.
در این آیات شریفه این چنین تفکر و برخورد طبیعی منبطق بر اصول عقلی و فطرت انسانی آن هم با توکل بر خدا جهت قرار گرفتن در راستای مقدرات الهی مد نظر پروردگار عالم قرار گرفته است.

موفق باشید.  پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.