المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره یوسف - آیه ۶۴)
    
بازدید: 75
    

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
قَالَ هَلْ آمَنُكُمْ عَلَيْهِ إِلَّا كَمَا أَمِنْتُكُمْ عَلَىٰ أَخِيهِ مِنْ قَبْلُ ۖ فَاللَّهُ خَيْرٌ حَافِظًا ۖ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحمِينَ 
گفت: آیا همان گونه که شما را پیش از این نسبت به برادرش امین پنداشتم، درباره او هم امین پندارم؟  پس خدا بهترین نگهبان است و او مهربان ترین مهربانان است. 

قرآن کریم ( سوره یوسف - آیه ۶۴)


شرح :
حضرت یعقوب (ع) علی رغم اینکه از سوء نیت فرزندانش نسبت به جناب یوسف اطلاع داشت و عملکرد ایشان را در این خصوص تجربه کرده بود ولیکن برای حفظ مصلحت خاندان باز هم به آنها اعتماد می کند که این قضیه چند نکته ی آموزنده برای ما در بر دارد :
۱- به صرف احتمال انجام گناه نمی توان کسی را محکوم و یا طرد نمود.
۲- در مورد گناه واقع شده ، مادامی که با شاهد و مستندا اثبات جرم نشده باشد نمی توان در مورد فرد مورد اتهام قضاوت کرد هر چند که وقوع جرم واضح به نظر برسد.
۳- حفظ آرامش و اعتماد در اجتماع مخصوصا خانواده عامل تقویت بنیادی بوده که لازم است برای بقای آن از خطای افراد در بسیاری از موارد چشم پوشی نمود.
۴- حوادث واقع در عالم بر اساس مقدرات الهی بوده که عامل برانگیختن قوای درونی انسان شده و استعدادهای ذاتی را شکوفا و باعث تحولات شگرفی در زندگی خواهد شد لذا ضرورت دارد که مومنین با این تحولات صبورانه برخورد نموده با امید به یاری و رهنمودهای الهی سختی ها را تحمل نمایند زیرا پروردگار عالم بر کل اشیا و حوادث واقع شده در امور حاکم و ناظر بوده و حافظ مومنین در امور دنیا و آخرت خواهد بود.

 موفق باشید.  پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.