المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره یوسف- آیات ۵۵ و ۵۶)
    
بازدید: 77
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
قَالَ اجْعَلْنِي عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ ۖ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ ﴿٥٥﴾ وَكَذَٰلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الْأَرْضِ يَتَبَوَّأُ مِنْهَا حَيْثُ يَشَاءُ ۚ نُصِيبُ بِرَحْمَتِنَا مَنْ نَشَاءُ ۖ وَلَا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ ﴿٥٦﴾
یوسف گفت: مرا سرپرست خزانه های این سرزمین قرار ده؛ زیرا من نگهبان دانایی هستم. (۵۵) این گونه یوسف را در زمین مکانت و قدرت دادیم که هر جای آن بخواهد اقامت نماید. رحمت خود را به هر کس که بخواهیم می‌رسانیم و پاداش نیکوکاران را تباه نمی کنیم. (۵۶)


قرآن کریم ( سوره یوسف- آیات ۵۵ و ۵۶)


  شرح :
این آیات به طور اجمال حداقل دو پیام برای مومنین دارد که بیان می گردد :
۱- وظیفه ی مومن در اجتماع بر اساس توانایی در جهت خدمت رسانی در شرایط مساعد ایجاد شده و برای او رسالت محسوب می شود که باستی ادا گردد.
حضرت یوسف (ع) با درک وضعیت کشور که مورد تهدید حادثه ی قحطی قرار گرفته بود ، بر خود لازم دید تا برای نجات مردم در جایگاه قدرت قرار گیرد تا بتواند تدابیر مورد نظر را برای جلوگیری از خطر اجرا نماید. در چنین موقعیتی اظهار زهد و نپذیرفتن مسئولیت به نوعی شانه خالی کردن از زیر بار وظیفه بوده و گناه محسوب خواهد شد.
۲- تعلق گرفتن اراده ی خداوند بر قدرت بخشیدن به بندگان صالح یکی دیگر از پیام های این آیات شریفه است که امیدبخش مومنین برای تحمل سختی ها در انجام وظیفه است تا بدانند تحقق وعده ی  یاری خدا برای مجاهدین حتمی خواهد بود بنابراین اولا در برابر وسوسه های قدرت و شهرت ، حفظ زهد و خویشتن داری نموده و تابع تمایلات نفسانی قرار نگیرند بلکه صرفا به انجام وظیفه ی بندگی خود به درگاه خدا بیندیشند.
ثانیا شکوفایی استعداد مومنین که حقوق انسانی ایشان محسوب می شود ، مد نظر پروردگار بوده و در موعد معین و جایگاه مربوطه ادا خواهد شد.
 
 موفق باشید.  پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.