المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مىکند
صفحه اصلی
گالری تصاویر
ارتباط با ما
سوالات متداول
تفسیر آیات قرآن
ده جز اول قرآن کریم
جزهای یک تا پنج
جز یک
جز دو
جز سه
جز چهار
جز پنج
جزهای شش تا ده
جز شش
جز هفت
جز هشت
جز نه
جز ده
ده جز دوم قرآن کریم
جزهای یازده تا پانزده
جز یازده
جز دوازده
جز سیزده
جز چهارده
جز پانزده
جزهای شانزده تا بیست
جز شانزده
جز هفده
جز هیجده
جز نوزده
جز بیست
ده جز سوم قرآن کریم
جزهای بیست و یک تا بیست و پنج
جز بیست ویک
جز بیست و دو
جز بیست وسه
جز بیست و چهار
جز بیست وپنج
جزهای بیست و شش تا سی
جز بیست وشش
جز بیست وهفت
جز بیست وهشت
جز بیست ونه
جز سی
تحقیقات و تجربیات
خاطرات دوران دفاع مقدس
تجربیات فنی
تحقیقات تاریخی
تحقیقات ادبی
اصول زندگی
تحقیقات دینی*
شرح ادعیه و زیارات
برگزیده های صحیفه سجادیه
برگزیده هایی از نهج البلاغه
خطبه ها
نامه ها
نصایح
حکمت ها
زیارات
زیارت جامعه کبیره
شرح دعای عهد
زیارت امین الله
عاشورا و عاشوراییان
منطق عاشوراییان
فلسفه عاشورا
پاسخگویی به شبهات
مناجات ها
مناجات خمس عشر
مناجات الشاکین
مناجات الراجین
مناجات الخائفین
مناجات المعتصمین
مناجات المطیعین
مناجات التائبین
مناجات الراغبین
مناجات الشاکرین
مناجات المریدین
مناجات المحبین
مناجات المتوسلین
مناجات المفتقرین
مناجات العارفین
مناجات الذاکرین
مناجات الزاهدین
دعای مکارم الاخلاق (صحیفه سجادیه)
زیارت امیر المومنین(ع)
دعای افتتاح
دعای عرفه
ویدئوها
مداحی ها
مولودی خوانی
شعرخوانی
موسیقی محلی
سیاحتی
علمی
ترانه ها و سرودهای مذهبی
قرآن کریم ( سوره یوسف - آیات ۹۴ و ۹۵)
یکشنبه 14 مرداد 1403
بازدید: 109
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَلَمَّا فَصَلَتِ الْعِيرُ قَالَ أَبُوهُمْ إِنِّي لَأَجِدُ رِيحَ يُوسُفَ ۖ لَوْلَا أَنْ تُفَنِّدُونِ ﴿٩٤﴾قَالُوا تَاللَّهِ إِنَّكَ لَفِي ضَلَالِكَ الْقَدِيمِ ﴿٩٥﴾
و زمانی که کاروان رهسپار شد، پدرشان گفت: بیتردید بوی یوسف را می یابم اگر مرا سبک عقل ندانید. (۹۴)گفتند: به خدا سوگند تو در همان خطا و گمراهی دیرینت هستی. (۹۵)
قرآن کریم ( سوره یوسف - آیات ۹۴ و ۹۵)
شرح :
خداوند انسان را خلق فرمود و برای نیل به سعادت راه هدایت را بر او گشود.
در این راستا بهترین بندگانش را که تحت تعلیم و تربیت خویش و در سخت ترین شرایط پرورش داده بود برای راهنمایی مردم به سوی آنها گسیل داشت تا ضمن آموزش اصول فکری و رفتار صحیح به آنها شخصیت و زندگی خودشان نیز الگو و مصداق بارز مکتب هدایت قرار دهد.
آموختن و پذیرفتن هدایت که امروزه در انواع علوم تربیتی مشخص و به جامعه معرفی شده است به تنهایی سختی های خاص خود را دارد که طالبین کمال بایستی زحمت فرا گرفتن آن را بر خود هموار نمایند اما مشکل تر از آموختن علوم تربیت دینی به اجرا گذاشتن آن است زیرا به کار گرفتن آن دستورات در زندگی مستلزم اکتفا نمودن به حق خود توام با چشم پوشی از زیاده خواهی ها و کنترل نفس در بهرمندی از لذات در حد معقول و رعایت اعتدال است که مراحلی از ریاضت نفسانی محسوب می گردد.
چه بسیارند افرادی که حاضر به تحمل مشقات تربیت نفس نشده و در طی این مراحل درمانده و متوقف می گردند.
این افراد که متاسفانه از شهامت و استقامت لازمه ی جهاد نفسانی برخوردار نیستند به جای اظهار عجز از طی این مراحل و برای توجیه تنبلی ها و لذت های مورد علاقه ی خود ، افراد موفق را مورد تمسخر قرار داده و ایشان را به انواع انحرافات فکری و رفتاری متهم می سازند بلکه بتوانند از عذاب وجدان و شرمندگی در مقابل وجدان و قوای عقلی خود رها شده ، با آسودگی خاطر چند روزه ی عمر را به لذات زودگذر دنیا سپری نمایند .
اطرافیان حضرت یعقوب (ع) از جمله ی این افراد بودند که به علت عدم تحمل سختی های تربیت از پشتیبانی ایمان و بهره مهدی از معارف الهی محروم ماندند و قدرت درک نصایح پیغمبر خدا و دریافت مژده های الهی را که به صورت اخبار غیبی از زبان رسول او بیان می شد را نداشتند لذا به تمسخر او پرداخته و به راحتی به ایشان اهانت می کردند تا جائی که با شنیدن خبر استشمام بوی یوسف به حضرتش می گفتند : "به خدا سوگند تو در همان خطا و گمراهی دیرینت هستی "
و حتی آن را با سوگند همراه می ساختند تا شدت تاکید و اطمینان خود را بیان کنند ؛ غافل از اینکه چنین اظهاراتی نشان دهنده ی شدت جهل آنها به معارف الهی و محرومیت آنها از نور هدایت بود ولیکن خودشان نمی دانستند.
موفق باشید.
پورهادی
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نمایش مشخصات من