المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره نساء-آیات ۱۴۹-۱۵۰-۱۵۱)
    
بازدید: 80
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان
إِنْ تُبْدُوا خَيْرًا أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا قَدِيرًا ﴿١٤٩﴾إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا ﴿١٥٠﴾أُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا ۚ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا ﴿١٥١﴾
اگر کار خیری را آشکار کنید، یا آن راپنهان دارید یا از بدیِ گذشت کنید ، یقیناً خدا همواره گذشت کننده و تواناست. (۱۴۹) بی تردید کسانی که به خدا و پیامبرانش کافر می شوند و می‌خواهند میان خدا و پیامبرانش جدایی اندازند، و می گویند: به بعضی ایمان می آوریم و به برخی کافر می شویم و می خواهند میان کفر و ایمان راهی برگزینند،.(۱۵۰) اینان در حقیقت کافرند؛ و ما برای کافران عذابی خوار کننده آماده کرده ایم. (۱۵۱)


قرآن کریم ( سوره نساء-آیات ۱۴۹-۱۵۰-۱۵۱)


  شرح :
خداوند در قرآن انواع ترفندهای مخالفین را بیان فرموده تا به مومنین ، آگاهی لازم را جهت محفوظ ماندن از لغزش عطا نماید. یکی از حیله های منافقین در برخورد با تکالیف ابلاغ شده توسط پیامبر اسلام این بود که بعضی از آیات قرآن را پذیرفته و با بعضی دیگر مخالفت می کردند و به خیال خام خود می خواستند در دل عموم مردم نسبت به صحت آیات قرآن تردید ایجاد کرده و ایشان را نسبت به پیامبر اسلام بدبین کنند ؛ به عبارتی می خواستند بگویند که بعضی از آیات ، از جانب خدا نیست.
پروردگار عالم برای روشن نمودن اذهان مومنین و رفع هرگونه شک و تردید نسبت به آیات قرآن به این نکات اشاره فرموده است :
۱- خداوند به غیب و نهان آگاه است پس اعتماد خود را همچنان نسبت به خالق جهان حفظ نمائید.
۲- کلیه ی آیات قرآن از جانب خداست بنابراین همگی آنها از صحت یکسان برخوردار بوده ، هیچگونه خللی در آن راه ندارد.
۳- اگر کار خیری انجام داده اید که انتظار برای دریافت پاداش آن شما را بی تاب نموده است بدانید که خداوند از عمل خیر شما اطلاع داشته و پاداش شما نزد او برای موعد مقرر محفوظ خواهد ماند پس در صحت وعده خدا تردید نکنید.
۴- مواظب باشید که خداوند به اسرار درون شما آگاه بوده و در صورت وجود هرگونه تردید و تمرد از فرمان خدا در پنهان یا آشکار ، مورد غصب پروردگار واقع شده و مشمول عذابی خوار کننده خواهید شد.
بدین صورت خداوند دلهای مومنین را به نور ایمان و توجه به حضور دائم پروردگار روشنی بخشیده و آنها را در مسیر هدایت ثابت قدم نگه می دارد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.