المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره هود - آیات ۸۵ و ۸۶)
    
بازدید: 95
    

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
وَيَا قَوْمِ أَوْفُوا الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ ﴿٨٥﴾ بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ۚ وَمَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ ﴿٨٦﴾
و ای قوم من، پیمانه و ترازو را عادلانه کامل و تمام بدهید و اجناس مردم را کم شمارتر و کم ارزش تر به حساب نیاورید و در زمین تبهکارانه فتنه و آشوب برپا نکنید. (۸۵) آنچه خدا باقی می گذارد برای شما بهتر است اگر مؤمن باشید و من بر شما نگهبان نیستم. (۸۶)


قرآن کریم ( سوره هود - آیات ۸۵ و ۸۶)

شرح:
داد و ستد که ارتباط اقتصادی جامعه است عامل تامین نیازها در زندگی جمعی بوده که قوانین خاص خودش را دارد. در این تعامل هر کسی دستاورد خود را ارائه داده و با تعویض نمودن آن با محصولات دیگران ، مایحتاج زندگی را تامین می کند.
برای حغظ سلامت و امنیت در معامله لازم است که ملاک و معیاری مشخص و منصفانه وجود داشته باشد تا طرفین بتوانند بر اساس آن معادل زحمات خود را دریافت کنند که این گونه دادستد را عادلانه گویند.
رعایت نکردن عدالت در داد و ستد باعث از دست رفتن زحمت یکی از طرفین و تهی دست شدن او می گردد که به این حالت تضییع حقوق اتفاق می افتد. با این کار ، گروهی ضعیف شده و عملا در اسارت گروه دیگر قرار می گیرند و در آیه ی شریفه مورد نهی پروردگار قرار می گیرد.
اجناس دیگران را با ترازوی تقلبی کم به حساب آوردن و جنس خود را زیاد جلوه دادن در کار خرید و فروش " کم فروشی" بوده که معامله گر متلقب سعی دارد از این طریق محصول کمتری ارائه داده و مقدار زیادتری  به دست بیاورد تا اندوخته ی بیشتری داشته باشد؛ غافل از اینکه خیر و برکت در اختیار خداست و آن را به کسی اختصاص می دهد که رضایت را در معامله با مردم تامین و حقوق ایشان را به طور تمام ادا نماید. به همین دایل در آیه ی ۸۶ می فرماید : " آنچه خدا باقی می گذارد بهتر است".

موفق باشید.  پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.