المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره هود - آیات ۶۴ و ۶۵)
    
بازدید: 93
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
وَيَا قَوْمِ هَٰذِهِ نَاقَةُ اللَّهِ لَكُمْ آيَةً فَذَرُوهَا تَأْكُلْ فِي أَرْضِ اللَّهِ وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابٌ قَرِيبٌ ﴿٦٤﴾ فَعَقَرُوهَا فَقَالَ تَمَتَّعُوا فِي دَارِكُمْ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ ۖ ذَٰلِكَ وَعْدٌ غَيْرُ مَكْذُوبٍ ﴿٦٥﴾
و ای قوم من! این ناقه خداست که برای شما نشانه ای است، پس بگذاریدش در زمین خدا بچرد، و هیچ آسیب و گزندی به او نرسانید که عذابی زود هنگام شما را خواهد گرفت. (۶۴) پس آن را پی کردند. پس صالح گفت: سه روز در خانه هایتان از زندگی برخوردار باشید. این وعده ای بی دروغ است. (۶۵)

قرآن کریم ( سوره هود - آیات ۶۴ و ۶۵)


  شرح :
پروردگار عالم برای هدایت انسانی را که قرار است جایگزین خویش در زمین نماید ، همه گونه اسباب هدایت فراهم نموده و انواع جلوه های قدرت خود را هم برای ایجاد جذابیت هم در انگیزش تفکردرعظمت و ظرافت خلقت هم در ظهور قدرت برای عبرت گرفتن و خودداری از گناه نمایانده است.
اما این انسان جاهل با کوته فکری خود سعی در فرار از مسئولیت دارد. در این راستا تلاش می کند تا آنچه عامل ایجاد آگاهی بوده که می تواند دلیل بر وجود خدا یا تائید دعوت او باشد را محو یا بی اثر کند بلکه بتواند از شرمندگی تخلفات خود نجات یافته و چند روزه ی عمر را به عیاشی بپردازد.
غافل از اینکه همین مقدار توانایی بر نافرمانی و تخلف نیز توسط خدا به او داده شده تا مهلتی برای سنجش انواع راه حل ها و انتخاب نوع زندگی در دنیا و آخرت قرار گیرد و این فرصت هم از رحمت واسعه ی پروردگار است و هم منطبق بر حکمت او تا انسان با تفکر در وضعیت و دلائل موجود به شناخت لازم برای اخذ تصمیم نهایی رسیده و حجت بر او تمام شود.


اما این انسان ضعیف اولا تحت تاثیر جاذبه های دنیا و ثانیا متاثر از وسوسه های شیطانی که از درون و بیرون وجودش را احاطه می کند. ثالثا غفلت از خدا و باور نداشتن نظارت و یاری او که در هر لحظه می تواند نجات دهنده ی انسان باشد دست به اقداماتی می زند که به نتایج زیانبار و غیرقابل جبرانی ختم می گردد.
ناقه ی صالح که بنا بدرخواست مردم توسط قدرت لایزال الهی به صورت اعجاز از شکافته شدن سینه ی کوه خارج و نمایان شد ، نشانه ای از جانب پروردگار برای اتمام حجت بر دعوت شدگان بود که مخالفین هدایت فکر می کردند با کشتن او می توانند این دلیل را لغو و از خودشان در قبال پذیرش دعوت به حق رفع مسئولیت کنند که به عذاب گرفتار شده و عبرت جهانیان قرار گرفتند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.