المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره هود - آیات ۲۹ و ۳۰)
    
بازدید: 99
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
وَيَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالًا ۖ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ ۚ وَمَا أَنَا بِطَارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا ۚ إِنَّهُمْ مُلَاقُو رَبِّهِمْ وَلَٰكِنِّي أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ ﴿٢٩﴾ وَيَا قَوْمِ مَنْ يَنْصُرُنِي مِنَ اللَّهِ إِنْ طَرَدْتُهُمْ ۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ ﴿٣٠﴾
و ای قوم من! من از شما هیچ پاداشی نمی‌خواهم؛ پاداشم فقط بر عهده خداست و من طرد کننده کسانی که ایمان آورده اند نخواهم بود؛ زیرا اینان دیدارکنندگان پروردگار خویش اند. ولی من شما را گروهی می بینم که جهالت می ورزید. (۲۹) و ای قوم من! اگر آنان را از خود طرد کنم، چه کسی مرا در برابر خدا یاری می دهد؟ آیا متذکّر نمی شوید؟ (۳۰)


قرآن کریم ( سوره هود - آیات ۲۹ و ۳۰)


 شرح :
پیامبران الهی برای اقناع نمودن فطرت دعوت شدگان و جلوگیری از طغیان نفس اینان که زمینه ساز هدایت و تربیت شدن آنها خواهد بود دعوت خود را طی چند مرحله ارائه نموده و در هر مرحله یکی از عوامل بازدارنده ی درونی ایشان را برایشان آشکار و با ارائه ی دلیل عقلی راه عبور از این موانع را بیان فرموده که چند مورد از آنها در این آیات آمده است :
۱- در برخورد اولیه برای هر کسی این تصور پیدا می شود که دعوت کننده چه منافعی را جستجو می کند به همین خاطر پیامبر خدا اعلان می دارد که " هیچ پاداشی" برای رسالت خود نمی خواهد تا مخاطبین نگران هزینه هدایت نباشند.
۲- گروهی دیگر که خود را صاحبان منزلت و جایگاه اجتماعی می دانند ، از همراهی کردن افراد باایمانی که از ضعفا هستند ابا داشته و برای حفظ شوکت خود ، درخواست طرد مومنین کرده تا به تصور خویش در پذیرفتن دین هم برتری خود را بر عموم مردم حفظ کرده باشند.
پیامبر از پذیرش این شرط خودداری نموده و اعلان می دارد که اینان در بندگی خدا درآمده اند بنابراین خداوند پشتیبان و حمایت کننده از ایشان است لذا قابل طرد شدن نبوده و به مخاطبان نسبت به این خطر بزرگ هشدار می دهند.
۳- پیامبر خدا هدف از پذیرش دعوت به دین را ، رشد شخصیت درونی افرا در کسب فضائل انسانی معرفی نموده که ابا کنندگان از این پذیرش در شمار جاهلین خواهند بود.
با این بیان حضرت در صدد تفهیم مفهوم رشد و آگاهی به افراد بوده تا افکار ایشان را را از تعصبات جاهلانه آزاد نماید به همین دلیل با پذیرفته نشدن این پیشنهاد از سوی مخاطبین آنها را از جاهلان می دانند.

   موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.