المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم( سوره هود - آیات ۲۱ و ۲۲)
    
بازدید: 110
    

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحیم
أُولَٰئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَضَلَّ عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَفْتَرُونَ ﴿٢١﴾ لَا جَرَمَ أَنَّهُمْ فِي الْآخِرَةِ هُمُ الْأَخْسَرُونَ ﴿٢٢﴾
‌آنان هستند که نفوس خود را به زیان افکندند و هر دروغ بسته و تدبیری در راه دنیا کردند محو و نابود شد.(۲۱) ثابت و یقینی است که اینانند که در آخرت از همه زیانکارترند. (۲۲)


قرآن کریم( سوره هود - آیات ۲۱ و ۲۲)


 شرح :
جاذبه های دنیا در اشکال مختلفی جلوه کرده و انسان ها را در باتلاق خود گرفتار و نابود می سازد که یکی از دیگری خطرناک تر و مهیب تر است. قرآن انواع این جاذبه را بیان فرموده و نتایج هرکدام را معرفی نموده است تا مردم را آگاه کرده و نجات دهد.
چند مورد از این انحرافات به طور مختصر بیان می گردد:
۱- گاهی افراد گنهکار برای به دست آوردن ثروت های انبوه اقدام به فریب مردم می کنند تا چند روزی در خود احساس دارایی نموده و از این لذت گذرا بهرمند گردند ؛ به فرمایش قرآن این افراد آتش دوزخ را برای خود ذخیره خواهند کرد.
۲- گروهی دیگر با توطئه و همدستی با همفکران خود سعی در کسب قدرت و جایگاه اجتماعی داشته تا بتوانند از طریق حکومت بر دیگران ، لذت احساس قدرت را درک کنند لذا حداقل عذاب برای اینان در قیامت ذلت و خواری خواهد بود.
۳- مخاطبین این آیات که صفاتشان در آیات قبل بیان شده ، سعی در انحراف مردم از پذیرش توحید داشته و عمدتا از روی عناد ، مردم را به بت پرستی سوق می دادند که هیچ منفعت مادی برای آنها نداشته و فقط حس لجاجت خود را ارضاء می کردند.


این گروه که عمر خود را صرف خاموش کردن نور هدایت پروردگار کرده اند و چون هدفی غیر از لجاجت نداشته اند بهره ای از نعمت های دنیا نیز نخواهند برد و با تنی خسته و روحی آزرده بر جای باقی خواهند ماند. همچنین چون خداپرستی امری فطری است دیر یا زود مردم به حقیقت توحید متصل شده ، زحمات  آنها بر باد رفته و در قیامت که روز تجلی باطن است با قلبی تاریک و سرگردان محشور می شوند و از موهبت های الهی محروم می گردند. از نظر قرآن درک این حقیقت از بدیهیات بوده و به همین دلیل آن را " ثابت و یقینی" اعلان می نماید.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.