المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم ( سوره یونس - آیات ۵ و ۶)
    
بازدید: 89
    

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ ۚ مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَٰلِكَ إِلَّا بِالْحَقِّ ۚ يُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ ﴿٥﴾ إِنَّ فِي اخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَّقُونَ ﴿٦﴾
اوست که خورشید را فروزان و ماه را تابان قرار داد و برای ماه منازلی مقدّر ساخت تا شمار سال و حساب  را بدانید. خدا آنها را جز به درستی و راستی نیافریده؛ او نشانه ها را برای گروهی که دانایند بیان می کند.(۵)به یقین در رفت و آمد شب و روز و آنچه را خدا در آسمان ها و زمین پدید آورد، برای گروهی که همواره تقوا پیشه اند، نشانه هایی ست. (۶)

قرآن کریم ( سوره یونس - آیات ۵ و ۶)


 شرح :
پروردگار عالم انسان را برای رسیدن به عالی ترین مرتبه خلق نمود که لازمه ی آن درک علوم و کسب تقوای الهی است . خداوند برای رساندن انسان به جایگاه مورد نظر مراحلی را تعیین نموده و نشانه هایی روشن در مسیر او قرار می دهد.
در این آیه ی شریفه چند مورد از این نشانه ها بیان شده است که تقدیم می گردد :
۱- گردش افلاک که بیانگر وسعت و عظمت خلقت در بلندترین درجه از محاسبات و مراتب علوم دنیوی بوده که نشانه ای از علم خداست.
۲- خورشید و ماه با گردشی منظم که ایجاد کننده ی شب و روز همچنین فصول مختلف بوده تا انسان بتوانند زندگی خود را در امور مختلف برنامه ریزی نماید.
۳- قدرتی که این امور را در کمال نظم و راستی و سلامت تدبیر می نماید درعرف دینی " حق یا حقیقت" نامیده شده است.
۴- درک این حقیقت برای کسانی امکان پذیر خواهد بود که اولا اهل تفکر و طالب علم باشند که اصطلاحا به ایشان  " دانایان"، گفته می شود. ثانیا آن دسته از دانایانی قادر به درک این حقیقت خواهند شد که از هر گونه هوس و قدرت طلبی محفوظ مانده و متواضعانه خواستار علوم خلقت با هدف بکار گیری در خدمت بندگان آن هم بر اساس دستورات خداوند می باشند به همین دلیل به ایشان" اهل تقوا"، گفته می شود.
اینان لایق دریافت علوم و معارف الهی بوده که خداوند ایشان را به طور خاص مورد توجه قرار داده و از منبع لایزال خویش بهرمند خواهد ساخت.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.